Fy för brunråttor, vi har haft ett par i källaren (kom in via en inspektionslucka på avloppsledningen) och i kallgaraget (en lada). En var så stor så den inte rymdes i en plastpåse, svansen stack ut! (när den var död alltså). De stora träfällorna med en gul plastbricka på tycker jag är bäst, även om det är jätteläskigt att ladda dem, jag är också livrädd att den ska slå ihop på mina egna fingrar. Önskar också att det fanns stora i samma modell som för "normala" råttor o möss, plastlådan med en fälla i, vilken är perfekt och mest hygieniskt, man slipper ta i själva fällan (köpte sådana på Granngården). Jag har en stor fälla alltid laddad, och får fångst med någon månads mellanrum i garaget. De ökade i antal, även för grannarna, när kommunen började gräva upp vägarna i närheten, de lever bra nere i avloppen, och blev antagligen störda. Ingen har dock lyckats komma in i komposten, har en Grön Johanna. Vill inte lägga ut gift i trädgården, då jag har hundar. Christa, hur har det gått med fångandet?
|