Fördelaktig zon - det mesta går här nere (visst är det skönt

).... Spontant funderar jag i två olika banor; antingen väljer man ett träd som verkligen inte blir så stort, eller har ett mer uppåtsträvande växtsätt, eller så väljer man ett långsamtväxande träd som man vet blir stort, men inte förrän om 20 eller 30 år.....
Hur vindutsatt är läget? Och måste du kunna gå under trädet? Jordmån?
Jag har ett svagväxande sötkörsbär, som inte ska bli mer än 1/3 så stort som ett "normalt" sötkörsbär (kanske 3-4 m på sin höjd), men det kommer vi nog inte kunna gå UNDER, utan får gå runt. Å andra sidan tycker jag det är dekorativt även på vintern med sin ganska släta och rödbruna bark. Finns säkert andra former av körsbär också, som kanske är mer dekorativa men inte ger frukt.
Gingko är enormt vackra och lite exotiska, men jag vet inte vad de tycker om vind? Har ni det lite fuktigt är Katsura vackert (och luktar gott på hösten), men de gillar när de inte är för torrt. Vill du ha något mer exotiskt kanske Gullregn? Eller mullbär?
Jag rä väldigt svag för Ullungrönn, men är osäker på om den gillar söderläge, finns även en del andra häftiga rönnar med vita bär....
Största problemet är kanske att det finns för mycket att välja på?