CITAT (*Stintan* @ 22-03-2012, 09:13)

Du kanske stoppar för mycket tvätt i maskinen i förhållande till hur mycket vatten den använder.
Min maskin tar 5 kg tvätt men om jag kör fintvättprogrammet 40° så bör jag inte lägga in mer än max 1,5 kg tvätt t.ex., Maskinen förbrukar mer vatten i detta program trots den mindre tvättmängden än den gör om jag kör bommullprogrammet 60° där tvättmängden är max 5 kg.
Det där är ju också intressant. Undrar om maskinerna generellt sett använder mer vatten i förhållande till tvättmängden när man kör fintvätt. Vi har alltid kört kulörtvätt men hoppat över förtvätten och det kanske inte är helt optimalt.
Står det i manualen att maskinen förbrukar mer vatten vid fintvätt eller är det något du själv har iaktagit?
Har något som skramlar i bakhuvudet om att strykfria program använder mer vatten men jag minns inte var jag fått det ifrån.
Vi har tyckt att det känns som om det var tvättmedel kvar i tvätten när vi fyllt maskinen så vi fyller den inte helt längre. Nu senast när tvätten dammade så hade jag bara kört halv maskin.
Min gamla maskin kunde jag ha proppfull och det blev rent ändå.