Plantera bara om den när rötterna verkligen fyllt ut krukan, jag använder roddisjord uppblandat med leca, grus. Och sen ger jag regelbundet med vanlig näring under tillväxtperioden.
Citrus växter älskar sol och värme, till vintern lite svalare för de flesta arter. Dock apelsin trivs även med svalare såväl lite varmare vintrar. Som små är dom köldkälniga och växer sämre första året om man har dom ute, har du växthus trivs små plantor bra där. Som äldre är det inga problem med att ha dom ute under den frostfriaperioden. Avhärda första noga så dom inte bränns i solen.
Till vintern är det bra med extraljus (har tänt 18timmar till mina citrusar), i en temp på +5c +15c. Äldre dom blir mer behov av vintervila.
Dock när du sår kärnor är det inte alls säkert att det blir apelsin eller blodapelsin.
beskär så lite som möjligt, gör en uppbuggnads beskärning och sen låt dom växa som dom vill, mer man klipper längre tid tar det till blom. Dom blommar normalt sett efter 10år kan dock ta längre eller kortrae tid. Ibland ''test''blommar unga plantor dock är det inte alltid det blir frukt då blommorna saknar vitaladelar.
|