CITAT (Bengalow @ 25-03-2012, 00:50)

Nåja, Azur, jag förstår din tankegång, men "meningslöst vetande 2" lider av en stor brist...det är betydligt fler som dödats i "palestinakonflikten" från 1948 och framåt än de 15000 du anger. Detta är väl ett antal som snarast bara omfattar 1967 års krig ...lika enfaldigt med krig och våldshandlingar, i vilket fall.
14500 är det totala antalet döda israeler och palestinier, både soldater och civila, från självständigheten till 2009 enligt FN. Palmecentrets uppskattning är några tusen högre om man extrapolerar fram till idag, men inte dramatiskt högre. Man kan jämföra med Iran-Irak kriget, där 900 000 människor miste livet under 8 år. Palestinakonflikten är en mycket lågintensiv konflikt, vilket väl är anledningen till att den kunnat puttra så länge.
CITAT (kerstinbern @ 25-03-2012, 08:14)

Oavsett hur det ser ut i övrigt i världen, så tror jag dock ändå inte att det här skulle representera någon sorts allmän Amerikansk syn på medmänsklighet
Mitt intryck är att många amerikaner ser sig själva som guds utvalda folk, och resten av världen är bara statister. Amerikansk exceptionalism är riktigt otrevlig. Den här soldaten hade supit till, men jag skulle tippa att hans motivation i grunden var att han ser alla som inte är amerikaner som undermänniskor.
Redigerat av Azur: 25-03-2012, 10:12