CITAT (malarmaster @ 25-03-2012, 11:23)

knappt man vågar ge sig in i debatten med risk för att anklagas för rasism o islamofobi.
Det som stör mig mest är när välmenande människor vill avskaffa yttrandefriheten för att inte irritera nån aggressiv minoritet som t.ex. fanatiska muslimer. De danska skämtteckningarna har aldrig visats i svenska media, delvis tack vare en lag som socialdemokraterna drev igenom att det är ett hatbrott att förlöjliga religion.
Det är inget fel med yttrandefrihet, det är inget fel med kritik, satir, eller tillochmed förlöjligande, det är ingen mänsklig rättighet att aldrig bli stött av andras åsikter. Felet ligger
uteslutande hos dem som svarar på yttrandefrihet med våld. Det är något samhället borde markera mycket starkare. Eller i alla fall markera alls, istället för att skylla på offren som när man kritiserade Vilks för hans målningar.
CITAT
något som jag många gånger ställt mig frågande inför är att personer åker på träningsläger till afganistan,pakistan m.fl länder och polis o säkerhetspolis inte reagerar. en sådan person är ju en säkerhetsrisk av stora mått och bör hanteras därefter.
De registreras säkert, men i länder som Frankrike finns tiotusentals fundamentalistiska muslimer och säkert många tusen som besökt Afghanistan eller Pakistan, polisen kan omöjligt hålla koll på alla. Dessutom är Frankrike ett fritt västland, inte en polisstat, och som franska polisen påpekat är det olagligt för dem att spana på folk utan brottsmisstanke.
CITAT
jag har också ställt mig frågan,skall vi i europa (EU) överhuvudtaget släppa in grupper som inte har samma värdegrund som vi?
Men vem skulle bestämma vad vår värdegrund är? En konservativ polacks värderingar är väldigt annorlunda än en progressiv svensks.
Personligen tror jag på klara lagar som man ser till efterföljs.