Jag hämtade ett sådant där Vita-arkivet-dokument när pappa dog i somras, men jag har inte fyllt i det ännu. Jag tänker dock inte registrera det någonstans, utan lägga det hemma i lådan med viktiga papper, där hittas det lättast. Registrerar man det tror jag att det blir jobbigare att göra ändringar, vilket man såklart kommer att vilja göra om man får förmånen att leva många år till. Man kunde även skriva in lösenord till facebook, forum och mail där, vilket jag tycker är viktigt, så att de anhöriga kan avsluta kontona. Och de ändrar man ju ibland och då är det lättare att göra det på ett papper än att kontakta begravningsbyrån.
Jag ska inte styra min son ett dugg, jag ska skriva att han får bestämma helt och hållet själv hur han vill göra, men jag kommer att rekommendera honom att välja billigaste möjliga kista och minneslund.
Skriver man för detaljerat i Vita Arkivet så kan man göra det mer besvärligt än tänkt för de anhöriga, begravningsbyrån sa till oss att då är man i princip skyldig enligt lag att följa det. Det lät helknasigt tyckte jag, jag hoppas att jag missförstod. Men OM det nu skulle vara så, så är det bättre att det ligger hemma, då kan man ju säga att det inget finns, om man vill det. För till syvende och sist så är det ju de efterlevande som ska bestämma tycker jag, är jag död så är jag, inte ska jag fortsätta att domdera från graven.
|