Vita Arkivet (FONUS) eller Livsarkivet (SBF) är jättebra. Även om man inte vill fylla i dessa är det bra att ta del av hur de är upplagda för att få liten checklista på olika saker som är bra att beakta medan man ännu lever.
Det är ju bara en liten del som handlar om begravningen, det mesta handlar ju om att kunna meddela efterlevande om vilka försäkringar, tillgångar man har.
Ja, även för dem som inte har några efterlevande släktingar kan det vara en god ide att kolla igenom detta. För den som utses av kommunen att förvalta dödsboet om anhöriga saknas får en bra mycket lättare uppgift om man har sammanställt uppgifterna innan man dör.
Så, det är ju jättebra om alla dessa dokument finns sammanställda på ett ställe:
Ev testamente, var förvaras orginal, var finns kopiorna förvarade, finns några tillägg eller ändringar till testamentet?
Samboavtal eller äktenskapsförord, var förvaras det, var finns kopior.
Tidigare bouppteckningar? Efter vem gäller dessa, var förvaras dessa, vilket innehåll har dessa?
Finns lagfarter? Förvaras var? Bostadsrätter eller andra fastighetsinnehav
Vilka avtal har jag ingått, vad innebär dessa?
Gåvobrev? Vad gäller dessa? Var finns de förvarade?
Vilka försäkringar finns? Heförsäkring, livförsäkring, sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring, företagsförsäkring, begravningsförsäkring, gruppförsäkring, fackolig försäkring, pensionsförsäkring, efterlevandeförsäkring och så vidare. Vilka är de olika föräkringsbolagen
Hur ställer jag mig till organdonation efter min död? Har jag registrerat mig i donationsregister eller är jag bara positiv till donation utan att ha registrerrat mig. Om jag inte bestämt själv, ve eller vilka ska fatta donationsbesluten och vilka förutsättningar ska det gälla under. Får jag obduceras även om omständigheterna inte kräver det etc?
Vill jag ha begravningscermoni? Kremeras eller jordbegravas? Minneslund eller gravplats? Var i landet vill jag begravas? Finns familjegrav? Var finns familjegraven? Gravnummer? Spridning av stoft i minneslund, i fjällen eller nåt annat?
Sist men inte minst. Har jag satt av ett belopp för vad begravningen får kosta? har jag begravningsförsäkring? Vill jag att begravningsbyrå eller någon annan ska ombesörja min begravning?
Gravbrev?
|