Hej du!
Jag har ett rätt stort växthus som också stått tomt, sånär som på två vinrankor som sköter sig själva, i 4-5 år. Innan dess odlade jag som en galning i två år, hade tomater, paprika, aubergine, melon, sallat, rädisor, pumpor, medelhavsväxter etc etc. Jag odlade i pallkragar, det gör det hela lite lättare om man inte vill/ kan fylla hela växthuset med jord (vilket blir dyrt till 80 kvm). Jag tror det finns bilder i mitt album.
Om du inte vill så behöver du inte tvätta växthuset på utsidan. Växterna där inne kommer få så mycket ljus ändå, du kommer antagligen behöva skaffa extra skydd t.om. Jag vitkalkade/slammade fönstren, det ser lite charmigt ut och är både billigt och lätt att tvätta bort på höstkanten.
Odling i växthus är intensivt. Allting växer snabbare, behöver mer vatten och näring, ger mer frukt och drar till sig mer ohyra. Det går bra att preja med såpvatten mot det mesta. Håll ögonen öppna efter myror och sniglar! Du kan också behöva spreja dina växter med vatten, helst en gång om dagen (men inte när solen ligger på!), beroende på hur het och torr sommaren blir.
Som sagt, jag odlar för första gången på länge i år, så jag önskar oss båda lycka till!