CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2012, 08:52)

Det är lite märkligt att man låter miljonvärden bara stå och förfalla. Huset jag tänker på borde ha ett värde på mellan 1,5 och 2 miljoner. Finns det lån tickar räntan hela tiden.
detta är ett konstigt fenomen, i mitt lilla samhälle finns det några hus liknande de beskrivna,i huvudorten finns en följetong om ett hus där det efter ett ägarbyte började "renoveras".huset är ett sluttningshus där ägaren fick för sig att byta grund. huset är nu sedan många år på 3 sidor stöttat av stolpar och själva grunden är borttagen. det ser helt livsfarligt ut och ja, huset lutar sedan något år också.ägaren fick vite av kommunen för skräpig tomt m.m. men han brydde sig inte.
för några månader brann det dessutom i huset och ägarens försäkringsbolag vägrar ersättning med hänvisning till oklar brandorsak.el,värme och sådant är bortkopplat sedan länge.
kommunen vill riva och har inlett en process.
ja, man kan undra hur de köpt dessa hus,finns det lån kostar det ju pengar att ha de stående och förfalla.
jag tror att det i många fall handlar om personer med dålig ekonomi som lyckas köpa lite förfallna hus och sedan i renoveringsiver gör för mycket och inser att de inte har möjlighet att lösa situationen. ulf