Hej Mia, Nu använder jag den term "högymp" som kommersiella fruktodlare använder, ingen aning om vad andra kallar det när det inte är så högt som t ex körsbärens ymp på 2-2,5 meter.
För några år sedan besökte jag fruktodlare som experimenterat med att sätta ymparna på högre höjd än de ca 10 cm som de brukar sättas på. De stod i rader med ympställena 20, 30, 40 och 50 cm upp på stammarna. Alla som ympats högre än 10 cm upp hade sämre tillväxt och flera växte lite krokigt. Alla utom några få stod på svagväxande grundstammar, förutom de få som stod på A2. Visade samma lite krokiga växtsätt och sämre tillväxt.
Av Håkan på Julitta (numera egen företagare) kan man säkert få en fantastisk föreläsning om detta. Han är nog den i landet som ympat i särklass flest äppelträd och -sorter i Sverige. Jag minns att han för 12 år sedan sade att man kan börja ympa med 10 cm längd på grundstammens stamdel, för att man då nästa år hade en chans till om den misslyckades (bara att skära av och ympa igen om roten överlevde). De träd vi köper i handeln är ofta ympade/okulerade lite lägre än så.
Vore intressant om någon fick tag i mer information om detta, för jag har inte luskat i vad man kommit fram till och om man experimenterat i Sverige om det under de senaste åren. Birger Ekenstierna kanske vet?
--------------------
|