Jag visste att jag skulle få råd av er här! När man står så där i köket och fixar och den ena har en bestämd uppfattning om en sak så är det lätt att bli osäker. Det kändes fel, men hon stod på sig och är en i övrigt mycket klok kvinna. Jag ville inte bråka om potatis, lät henne skala den men undrade ändå.
Nu har ni givit mig lite ledtrådar och jag har läst mer på nätet. Bladmögel orsakar stora skador, men det är blasten som blir möglig och dör, därför växer inte potäterna. De kan få röta av detta, men då är de ju helt fördärvade, alla fattar att de är dåliga. Jag pratar om märkena som inte syns utanpå utan syns när man skalar. Och jag hittade en intressant sida som jag rekommenderar:
http://www.livsmedelssverige.se/index.php Där sas att dessa märken var stötskador. Låter helt rimligt med tanke på hur potatis skördas, tvättas, sorteras och säljs. Och jag har också skrivit till min kompis och berättat detta och frågat om det verkar stämma, eller om hon har annan information.
Jag hittade också olustig fakta om bladsmöglet: Endast 1% av svenska åkrar används för potatisodling, men 40% av all mögelgift används på den enda % jordyta. Potatis kan sprutas upp till 15 gånger på en sommar, urk. Och då förstår man vikten av den nya potatisen som just godkännts av jordbruksverket, den är genmodifierad och därigenom resistent mot bladmögel. Bra för odlarna och bra för miljön!