CITAT (malarmaster @ 01-04-2012, 14:28)

har precis läst en artikel i SvD opinion,skriven av harrisons,om kunskaper.Tänkvärt och jag har visst stött på individer som anser att man behöver inte kunna så mycket,allmänbildning idag är inte något eftersträvandsvärt.
detta i en tid när just kunskaper och högre utbildning är nyckeln för framtida jobb. Skolan har ju inte än visat några generellt förbättrade resultat trots många förändringar.vi har också en stor framtida lärarbrist att möta.
Är kunskap viktig? är en allmänbildad person en snobb? Ulf
Om jag lämnar det politiska därhän, likaså landets behov och enbart utgår från mina personliga åsikter så är det tveklöst så att kunskap är oerhört stimulerande. I hela mitt liv har jag beundrat människor med stora kunskaper, det kan vara en hög grad av allmänbildning men det kan även handla om ett enskilt intresse där en person kan lägga ner hela sin själ i ett specialintresse t.ex en växt! Det är i mina ögon fascinerande personligheter, ämnet kvittar egentligen.
Kunskapstörst är en av livets drivkrafter -
Tyvärr uppfattas allmänbildade personer ibland som snobbar - Jante lägger sin hand över det hela men det är inget att bry sig om. Jag har stor respekt för människor med kunskap, lite svårare för dem som låtsas ha läst boken men bara ögnat igenom recensionerna. Skillnaden märks omgående...