CITAT (Huggorm @ 01-04-2012, 15:39)

När jag gick i skolan fanns det en rätt utbredd attityd bland killarna att bra betyg var töntigt. Man lärde sig att undvika att få riktigt bra på proven, det räckte att bara hålla sig över godkänt. ---
Attityden bland lärarna var inte heller bra. Särskilt under de första skolåren hjälpte dom de som hamnade efter och bromsade upp de som lärde sig för snabbt.
Precis samma erfarenhet, och jag har också ofta undrat var jag varit om jag fått nåt stöd och uppmuntran i skolan. Jag minns fortfarande hur frustrerande det var att aldrig bli hörd eller sedd bara för att man var duktig och skötsam och inte orsakade några problem.
I grundskolan brukade jag bli klar med lektionen på cirka en kvart, och satt sen och ritade eller pratade med kompisar medan läraren för fjärde gången gick igenom samma sak med de skoltrötta och bokstavskombinerade. "Alla kan bli lika duktiga"-teorin är trevlig, men handlar lika mycket om att lägga lock på de i toppen som att lyfta de i bottnen.
Det kanske är bättre nu för tiden, nu får väl skolorna sätta ihop högpresterande och lågpresterande barn i egna klasser, det var olagligt när jag gick i skolan. För alla kunde ju bli lika duktiga.
EDIT: Vad gäller frågan i tråden tycker jag inte det finns något utpräglat förakt för kunskap och utbildning i Sverige.
Redigerat av Azur: 01-04-2012, 15:09