Min pappa har en liten damm utan pump och filter. Det bor fyra små guldfiskar i den. Men som många andra små dammar, blev vattnet grönaktigt och man såg aldrig fiskarna. Han tog då tre stycken sötvattensmusslor från Vombsjön och vattnet blev kristallklart på en vecka!
Själv kollade jag upp det här med vattenmusslorna och såg att de var fridlysta. Med tanke på de tusentals som finns i Vombsjön tycker jag inte det borde göra något om man tar ett par tre stycken, men köpte två stycken på Zoobutiken för 49kr st. Min damm är betydligt större än min pappas och jag har även pump och filter + fler fiskar och vattenväxter. Men dessa två musslor räckte gott och väl till att hålla hela dammen fin och ren under hela förra säsongen.
Tyvärr var en mussla krossad och den andra var helt stängd när jag vårstädade i helgen. Kastade den krossade och lade tillbaka den som var hel, men jag vet inte om den lever eller ej.
Jag kan verkligen rekommendera vattenmusslor i trädgårdsdammen! De förökar sig och kan bli upp till 15 år gamla. En mussla filtrerar ca 40l/timmen. De lever i dyn på botten.
--------------------
|