Minns ni humorprogrammt partaj på 60-talet, det avslutades ofta med "Gud bevare konungen och fastlandet".
Vad det gäller kunskap så minns jag tiden i grundskolan, man skulle inte utmärka sig som kille och skriva alla rätt på proven vilket jag ofta hade en benägenhet att göra och blev därigenom kallad för professorn. I gymnasiet vvar det dock tvärtom och där fick man verkligen kämpa för att få höga poäng. Det finns fortfarande sådana (även vuxna) som föraktar bildade människor och hur ofta har man inte hört att tex. ingenjörer inte vet någonting men jag undrar hur många bilar och hus som blivit byggda om inte någon ritat och konstruerat först. Under loven jobbade jag extra på en pappersmassafabrik och där var en kärr.. kvinna på mig för att jag gick på tekniskt gymnasium och skulle bli ingenjör och jag fick höra att jag minsann inte var något extra för det, precis som om jag gått och skrävlat om det...
Allmänbildning är dock en helt annan sak och förmedlas inte av vare sig skolan eller föräldrarna eftersom det är något man förvärvar under livets gångare si man vill eller inte och många har en särskild förmåga att snappa upp och komma ihåg de mest besynnerliga saker. Jag brukar ofta se vem vet mest på TV och man får beundra hur mycket kunskap det finns.