Nu har du verkligen väckt "den lille hemmafilosofen" som bor i mej malarmaster. Tack för det men skyll dej själv!
Finns det egentligen någon onödig kunskap? Inte ens att veta "hur många lingon det finns i världen" är ju helt ovidkommande ur t.ex. ett födoresursperspektiv om det skulle knipa...
Men för att ställa till det lite också...har inte även okunskapen en viktig plats i samhället? Vem har inte någon gång varit med om att ställas inför ett litet barns oskyldiga fråga och hur den fått en att stanna upp och haja till. Plötsligt tvingas man att gå ända ner på "novisnivå" igen för att kunna ge svar. Med lite tur kanske man själv kan få någon helt ny aha-upplevelse på kuppen, som gör att man blir tvungen att börja omvärdera det man tidigare sett som något väldigt självklart.
Själv har jag förmånen att ibland få ha studenter/"lärlingar" bredvid mej på jobbet och det är minsann inte bara en gång som deras nyfikna frågor har gjort att jag själv dels har varit tvungen att själv färska upp mina egna kunskaper och vad jag grundar dem på. Dessutom har även deras sunda ifrågasättande fått mej att börja se på saker och ting ur ett litet annat perspektiv än tidigare. Att bli alltför "hemmablind" i sin egen övertygelse är lika farligt som den rena okunskapen skulle jag vilja påstå. Det är trots allt i en föränderlig värld vi lever i och "de okunniga" är lika viktiga för att utvecklingen ska kunna gå framåt, som de som redan besitter en viss kunskap, skulle jag alltså vilja påstå.
Redigerat av Cacki: 03-04-2012, 12:52