CITAT (Myosotis @ 03-04-2012, 09:38)

Vad tycker ni tillhör allmänbildningen? Jag är helt ointresserad av kändisar, mode och liknande, därför tycker inte jag att det tillhör allmänbildningen. Däremot är jag intresserad av fåglar. Jag tycker inte det tillhör allmänbildningen att veta
mycket om fåglar, det är ett specialintresse. Men att kunna skilja en kråka från en talgoxe tycker jag att man kan kräva av alla, eller är det för mycket begärt? Eller lite allmänt, typ att fåglar har fjädrar och att vissa arter flyttar på vintern. På samma sätt bör man känna till de vanligaste träden osv.
En sak jag ofta undrar över är att många inte har koll på himlen. Häromdagen försökte en bekant intala mig att solen går upp i norr, han har också tidigare när jag visade honom en månförmörkelse sagt att så där ser månen ut varje dag, den blir full sen när den stiger upp.

Tycker inte ni att det tillhör allmänbildningen att veta ungefär hur solen rör sig över himlen?
Kändisar , dokusåpor mm liknande håller jag inte reda på mer än att man ser om dem på löpsedlarna ibland. Sånt är inte allmänbildning för mig. Däremot personer som jobbar med något som verkligen påverkar vårat samhälle anser jag att man ska ha något litet hum om iaf.
Håller helt och hållet med dig om fåglarna , sånt fick vi lära oss i skolan på 60-talet , liksom att se skillnad på olika träd och lite olika växter.
Att känna till var solen går upp och hur det ser ut på himlen är väl i stort sett ett krav man kan ställa på oss alla tycker jag.
Fågan för mig blir om vi har för mycket att hålla reda på i dag ? Eller fokuseras det på fel saker från media ? Blir det lite väl mycket kändisar osv så att många tror att det är viktigt att kunna hålla isär olika kändisar , dokusåpor mm?
Vad ägnade sig media åt när jag var ung ? Mycket samhällsdebatt om jag kommer ihåg rätt och så fanns det väl bara någon tidning om idoler , kläder och smink ?
Det skrevs inte så mycket i kvällspressen om sånt , iaf inte på första sidan som i dag.
Finns det verkligen ingenting mer " spännande " att skriva om än dessa pseudohändelser som jag iaf tycker det är med kändisar osv ?
Den stora frågan blir väl att i dag vill flera läsa mera om sådana händelser än om " eländet " , vi vill stänga av eftersom vi kanske har ett så jobbigt liv själva med arbetslöshet osv.
Man kanske flyr bort i stället för att försöka påverka för man känner en uppgivenhet för sin och många andras situation . Många yngre har kanske också haft den bilden framför sig att de kan göra vad de vill utan så stor ansträngning själva om de är uppväxta med curlingföräldrar.
Vi har t ex en ung kille i den nära släkten som var nästan 20 år innan hans mamma lät honom bre sina smörgåsar själv. Hon flyttade för att komma närmare honom och gick till honom för att laga mat , bädda, diska , städa , tvätta mm mm .
Nu lever han i ett samboförhållande och jag hoppas att det blir bättre då.
För mig är det inte att älska sina barn . Älskar man dem så låter man dem bli självständiga och klara sig själva . De är så klart välkomna att höra av sig med problem som de vill ha hjälp att lösa men att lösa dem åt dem ser inte jag som något bra.
Hur i hela friden ska de kunna bli allmänbildade , veta hur man klarar sig praktiskt i samhället , om de aldrig får chansen att ta tag i problemen själva ?
Redigerat av mamamaggan: 03-04-2012, 18:14