CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2012, 10:08)

Man kan måla världen både svart och vit, det beror på vilken inställning man har. Beträffande "fruktansvärda tragedier" så är svälten en sån. Den kan kanske lindras eller botas med bättre grödor?
Om du läste någon av länkarna så kan du knappast dra slutsatsen att det handlar om "bättre grödor"
Svält är ett mångfacetterat problem, i mångt och mycket är det en fördelningsfråga. Denhär politiken som förs driver småbönder bort från deras odlingar och de kan inte längre försörja sig och sin familj. De hamnar i storstädernas getton och kåkstäder i sökandet efter utkomstmöjligheter
Just argumentet om svält framförs alltid när den industrialiserade jordbruksproduktionen och dess konsekvenser diskuteras - häromdagen läste jag (minns inte var) att den mat som slängs i Nordamerika och Europa under ett år skulle räcka till att föda jordens befolkning under tre år.
GMO skulle kunna vara frälsningen för världen men det man läser tyder inte på det. Människor kan göra många misstag, lära om och göra på ett annat sätt om det bli fel men finns den möjligheten när det gäller GMO? Jag gissar att just det är anledningen till många länders, bl.a. EU´s motstånd till GMO.
...och så naiv är jag inte att jag tror att bioteknikföretagens drivkraft är att utplåna svälten i världen.