Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förhindra bladlöss, Chiliplantor
          lindapinda
          Inlägg 04-04-2012, 12:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 40 950

Förra året lyckades jag, på balkongen, få två stora fina chiliplantor med massor av chilifrukter på.
          MEN, jag fick ganska tidigt besök av gröna små genomskinliga bladlöss på mina chiliplantor och det var inte det lättaste att få bort dem.
          I år ska jag försöka mig på en annan sort och hoppas på lika bra resultat, utan bladlöss..

Någon som har något tips på hur jag kan undvika detta? Vad dras de till? Varmt, kallt, mycket vatten, lite vatten?

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_0651.JPG ( 150.79k ) Antal nedladdningar: 56

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gräslig
          Inlägg 05-04-2012, 21:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 42 798

Jag har haft chili på min balkong ett par år nu, och har tyvärr börjat inse att bladlössen är något man helt enkelt får leva med.

Förra året höll dom sig mest på dom nedersta bladen större delen av sommaren, så jag mosade dom jag hittade och körde på med såpavatten nån gång i veckan, vilket höll tillbaks dom rätt bra. Men att få bort dom helt och hållet verkar i princip omöjligt när dom väl har fått fäste.
          På sensommaren exploderade det dock, så tillslut var det bara att kapitulera och kasta bort plantorna.

Det positiva är förstås att chilin verkar vara så populär bland lössen, att dom andra växterna jag brukar ha är mer eller mindre orörda. :-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 15:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon