...och det är inte knölklocka som jag har, utan rapunkelklocka. Tack för fotot Hannele.
Fast ... jag vet inte om det är rapunkelklocka heller... jag vet faktiskt inte vad det är!
Rapunkelklocka har jag gärna - den har också ätliga rötter, och är dessutom rödlistad har jag för mig.
En gång för sådär tio år sedan, sådde jag rapunkelklocka just där det nu växer-och-sprider-sig en fin ca halveterhög grenig klocka med inte alltför stora lite blekblå klockor på alla sidor.
Men de första fem åren efter att jag sått, hände det ingenting.
Under de där fem åren satte jag också ner några rotbitar av knölklocka på samma plats - och det hände fortfarande ingenting.
Vad mer jag "stoppat i jorden" eller "kastat omkring mig" - hur ska jag kunna hålla reda på det?
Helt plötsligt började det i alla fall växa en massa klockor där, och på den vägen är det.
De sprider sig bra, och jag är försiktig så jag inte rakar av dem alla med gräsklipparen, först får de gå i blom och frö.
Letade upp några foton sen i somras, här är den:

Ååhh vilka härliga sommarbilder... *försvinner in i minnen och drömmar*

Såhär växte den, nere till höger i bild.
Och minsann, är här inte också en älskad åkervinda...

Parkslide...
Jo, nog har jag satt en sån i marken också...
Händer just inget

. Det var ju "bara" två år sen. Den tar sig så sakta så sakta.
Men när jag hade grävt en av mina otaliga gropar (denna gång är det en "mossmark" på gång) så dök det i somras helt plötligt upp ett starkt och livskraftigt ... parkslide skott.
Där!Raskt knipsade jag bort det, och låtsas nu att jag aldrig har sett något

.
För ... det kan väl inte vara så ... att det just nu lägger all sin kraft på underjordisk verksamhet...

?
Har börjat samla på korsord för säkerhets skull.
Det är spännande med trädgård! Ja, med korsord också, det är det väl?
/amaira.