Jo man ska vara noga när man planterar klematis, det straffar sig annars. Gräva en djup grop ca 50 cm, ha den bästa jorden, U-jord eller Rosjord en 50 l säck är bra om man inte har bra jord, några nävar benmjöl i gropen och vattna mycket första sommaren. Klippa ner klematisen till 20 - 30 cm när den är planterad, det spelar ingen roll att den blommar eller är knoppig vid köpet, här får man inte vara blödig, sedan nyper man in skotten under första sommaren, då är det inte blommorna som är det viktiga utan att den får ett bra rotsystem.
Min egen erfarenhet är att tidiga och sena storblommiga är svårare, mera kinkiga. Viticella gruppen kan redan andra året växa mycket och blomma fint. Ibland tar det flera år innan det blir som man vill med vissa klematis. Tidiga stor blommiga fryser också ner alldeles för mycket här i zon 3 - 4 det är den grupp jag slängt mest av, jag har dock några som blommar fint även på nya rankor i aug. då kan det gå ändå ( men då är hela vitsen borta med att dom skulle blomma i juni )
Äldre etablerade klematis klara sig väl bra efter många år, men tackar väl inte nej till gödsel och att man beskär dom ibland efter den grupp dom tillhör, det kan bli väl risigt annars.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|