Om vi nu ska tala om utbildning så är det ju faktiskt så att utbildning inte nödvändigtvis = jobb, det beror ju på vad man har utbildat sig till. Det finns många undersökningar som visar att vissa akademiska utbildningar tjänar man inte på... Intressant och viktigt, eftersom jag tycker det talas alldeles för lite om möjlighet till jobb när man väljer utbildning.
Vad gäller allmänbildning och kunskap, så läste jag nyligen att vi har ändrat vårt sätt att "minnas", tidigare (läs innan internet, google och wiki) memorerade man fakta (typ årtal, namn etc) medan numera memorerar man var man hittar informationen. Det är ett grundläggande skillnad i tankesätt, som faktiskt är ganska intressant om man tänker på det.
Sedan kan man väl ganska tydligt slå fast att definitionen av "allmänbildning" är ganska individuell, och baseras naturligtvis på ålder, var man bor (ort, land, världsdel) etc.
Själv tycker jag att man aldrig kan få tillräckligt med kunskap, oavsett av vilken typ. Det finns inget sådant som "värdelöst vetande", man kan alltid ha nytta av det någon gång