Du kan ta det med ro. Jag tycker att det endast ser ut som att två saker behöver göras, även om man kan göra mer... Viktigt är att du inte tar bort för mycket nu i vår, då får du bara ännu mer problem.
1. Ta bort ett par, kanske tre av de lågt sittande grenarna om du vill kunna sitta elelr gå under dina träd i framtiden. Kolla på min sajt om hur du lägger snitten, det är viktigt eftersom det är stamsnitt, dvs lägger man dem helt fel angriper svamp stammen mer än nödvädnigt.
2. Reducera ena dubbeltoppen, dvs skär intill sidogren nu i vår. Ta inte bort hela på vårvintern, då får du mer skottutveckling än du vill ha eftersom a) vårvinterbeskärning stimulerar tillväxt och b) toppen/topparna är det mest värdefulla för trädet.
3. Ta bort en av dubbeltopparna helt i juli, augusti eller september.
4. Om du tar bort 2-3 av de lägsta grenarna eller reducerar en topp starkt, då kan det vara så mycket som trädet "tål" detta år utan att det reagerar negativt. Och då får du ta resten nästa år, dvs lösa problemen med långa fruktbärande grenar t ex. Att träd lägger sina grenar på marken vid fruktsättning är inget akut läge som kräver beskärning. Antingen bedömer man att det håller och låter det varea, eller så gallrar man bort några frukter. I dina träd är det inte så mycket jobb.
För dessa termer, kika runt på min sajt ´som har bilder eller slå upp på nätet. Återkom om något där är obegripligt. Sidoskott Kortskott, fruktved Fruktsporre Konkurrentskott Vattenskott
--------------------
|