Bara en kommentar då. Givetvis vill jag inte förringa våld mot kvinnor men jag pekar bara på att det är en del alla misshandelsfall. Våldet killar emellan är t.ex. större och kanske också råare men händer givetvis inte inom familjen så ofta. Av naturliga skäl.
Att ropa på högre straff är meningslöst. För att det skall ha effekt måste gärningsmannen ha förnuftet i behåll men det har packat ihop och lämnat hjärnan när angreppet sker. Ofta bortskrämt av alkohol eller andra droger. Vill man verkligen minska allt våld mm måste alla droger förbjudas att användas, inklusive alkohol.
Visst kan högre straff innebära att dom presumtiva brottslingarna hålls inlåsta längre tid men detär bara att skjuta upp problemet en tid. Funkar dessutom inte för första brottet som kan vara nog så grovt. Fast hur man verkligen skall agera vet jag inte. Varje brott är ett misslyckande för den förebyggande verksamheten.
Statistiken verkar väldigt hög, nästan så hög att man kan fundera om det stämmer. Fast det gör den nog, även om t.ex. antalet våldtäkter inte stämmer överrens med tidningsrubrikerna.
Måste ha varit en verklig uppskrämmande händelse Tesa. Usch. Tyvärr stämmer det nog att straffet inte blir så högt den första gången men som jag skriver ovan, har det någon betydelse vilket straff som utdöms?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|