Blir också oerhört upprörd både över de fakta som redovisas i Liza Marklunds serie, både av statistiken och av intervjuerna av de "drabbade".
Tyvärr har både jag och flera av mina vänner blivit utsatta för misshandel av män. Vi alla tillhör det stora mörkertalet, vi som aldrig anmälde. Just för att vi inte orkade gå igenom processen, frågorna och tvivlet. Nu är det många år sen, och de flesta av oss har gått vidare och mår bra.
Så till straffet. Jag tror på ett kännbart frihetsberövande straff och ett kännbart ekonomiskt straff. Om inte för att ge kvinnan upprättelse, och andningsrum.
Vad som behövs för att ändra förövarens beteende är inte så lätt, men jag tror att den här debatten som föds nu är väldigt viktig. Att män och kvinnor ställer sig upp och fördömer det beteendet.
Så till Gossen Ruda: "Våldet killar emellan är t.ex större och kanske också råare men händer givetvis inte inom familjen så ofta."
Nej men där ligger förmocligen också det största problemet. Kvinnomisshandeln sker inom lyckta dörrar och kan ofta därför inte heller så att säga bevisas.
Att det händer inom familjen innebär väldigt ofta att barn är inblandade, eller i värsta fall också de "drabbade". Vad händer med dessa barn? Går kjedjan vidare?
Nej jag förväntar mig inte att Gossen Ruda ska ha svar på dessa frågor och det är definitivt inte ett personligt påhopp. Det är bara det att just den "förklaringen" har jag hört så många gånger.
--------------------
Livet?.. Jamen livet har väl alltid samlat ihop sina kjolar och gått vidare.
Örebro zon 3
|