Vågar jag skriva hur jag dragit strömmen till uthuset? Funderade mycket och resultatet blev att jag la ner 4-tums markrör hela vägen, ca 20 m. Mynnar i respektive källare. I detta rör ligger en vattenslang för att få vatten ut dit, pumpen sitter i stora huset. Dessutom 2 matningskablar till gruppcentraler i uthuset, en kabel till utebelysningen på uthuset som tänds från huset. Dessutom en kabel till en lyktstolpe på halva vägen. Den går ut via ett grenrör på markröret som avslutas med en pe-slang i stolpen. Vad det är för kablar jag använt har jag ingen aning om men det är utomhuskabel i alla fall.
Varför jag har två matningar beror på att elsystemet är uppdelat i två sektioner. Den ena matar all normal förbrukning, lampor, spisen, vattenpumpar, all belysning mm. Där sitter en jordfelsbrytare. Den andra delen matar värmeelementen, kylskåpet och fläkten till toaletten.
Anledningen till detta arangemang är att jag lämnar huset slår jag av den första matningen. Jag behöver inte gå runt och kolla lampor eller slå av vad som skall slås av, eluttagen utomhus är strömlösa osv. Smidigt.
Tilläggas kan att jag byggt upp hela det elektriska själv. Inget personsvinn har förekommit. Tänker man bara är det inga problem, sen har jag pratat med många elektriker när jag varit ute på byggen och dylikt med teleinstallation.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|