Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera om rosor
          Sara i Malmö
          Inlägg 10-04-2012, 15:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 21 498

Planerar för fullt allt jobb som ska göras i trädgården den här våren/sommaren. Ett av dem är att plantera om tre små buskrosor som står precis vid vår altan i en liten igenväxt rabatt.

Kan jag gräva upp dem, fixa rabatten (dvs gräva upp och jordförbättra) och sen plantera dem på samma ställe, eller ska jag ta det säkra före det osäkra och inte plantera rosor där? De har stått där i minst tre år, för det är så länge vi har bott i huset, men jag misstänker att de stått där ett tag innan också.

Jag har läst här på odla.nu att man inte ska plantera rosor på samma ställe flera gånger i rad, gäller det även när det är samma buskar, eller är det bara när det är nya buskar?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 10-04-2012, 15:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Om du ska ha rosorna på samma ställe är det inte onödigt gräva upp dom, kan du inte rensa bort ogräs runt om rosorna och lägga på gödsel. Det kan vara svårt gräva upp rosor, rötter kan gå av och rötterna är alltid djupare än man tänkt sig, annars bra tid nu innan det blir varmare.
          Själv har jag satt många nya rosor på samma ställen där jag haft andra, man kan byta en del jord i gropen men annars är det inget som gett sjukdomar. Har man haft stora buskrosor då får man väl gräva ut lite ordentligare så man får plats med ca en 50 l säck om man ska sätta en ny ros.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 01:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon