CITAT (marie k @ 07-04-2012, 12:39)

vad många spännande växter du odlar!

några visste jag inte ens att det gick att äta (ormrot).
du får gärna berätta lite mer om de olika knöl/rotväxterna om du vill, hur de smakar och om det kändes värt att odla dem. rotsolrosen, smakar de knölarna som jordärtskocka? okan skrev du tidigare inte var så givande.
men hur smakar jordkastanj, knölvial, ormroten och potatisböna? vad är potatisböna förresten?
Har bara odlat perenna grönsaker i mindre än två år, så jag är inte expert ännu.
Potatisböna (apios americana) är nog min favorit, välidgit odlingsvärd. Är en klättrande baljväxt som binder kväve, men den hinner inte ge några frön hos oss. Bildar 2-5cm stora knölar som jag kokat. Blir som lite mjölig potatis i konsistensen, med mycket fin nötig smak. Riktigt god. Härdig, tål minusgrader.
Korogi ser ut som små michelingubbar. Går att äta råa, gör sig fantastiskt bra i wook, smakar krispigt och milt. odlingsvärd, men pillig och svårrensad för leran klibbar fast mellan "valkarna" på dem.
Rotsolros är fullt jämförbar med jordärtskocka både i växtsätt och användning, slätare avlängre rotknölar, men den blommar inte. Helt OK, men jag gillar blommorna på jordärtskockan.
Oka blev rätt lite och de blev bara 1cm stora, syrliga knölar, som blev rätt vattniga efter kokning. Jag tyckte inte att den var värd jobbet, tål inte minusgrader.
Knölvial ska se ut lite som luktärt, men bildar knölar, har inte provat dem ännu, hoppas de överlevt. Ska smaka lite kastanjeartat sägs det.
Det är inte "stor ormrot" (som ofta odlas som prydnadsväxt) utan den lilla vilda ormroten (Bistorta vivipara). Plockade groddknoppar hos en vän i dalarna i somras som jag förökade. Ormroten hyllas i överlevnadsböcker som en av nordens bästa vilda växter vad gäller både kolhydratinnehåll och smak, både groddknoppar, blad och rot ska vara ätbara. Troligen inte så produktiv, det är mest ett experiment. Har dock inte skördat något ännu.
Jordkastanj fick jag av en i Sesam i somras så den har jag inte skördat och vet inte mycket om ännu, hoppas de överlevt vintern. Har någon annan odlat dem så tar jag gärna emot tips.