CITAT (Eva i Västerås @ 11-04-2012, 08:39)

Fingerlök är en lök med platta blad med rundade toppar. Växer som piplök/gräslök i tuvor.
Någon av "trädgårdsförfattarna", minns just nu inte vem, hade såna som dom fått från Hälsingland. Därifrån har jag namnet.
Min kommer från Hofors i Gästrikland, så den kan ha samma ursprung. Fick den av min far som fått av någon bekant.
Mild i smaken. Mer rolig än god egentligen, men jag har haft med den genom flera flyttar under sådär 30 år, så den är tradition.
Piplöken är mycket godare i smaken.
Luftlöken tog jag inte med vid sista flytten. den är lite bitter, så jag slutade ta rätt på den. Som hämnd spred den sig ohejdat med smålökarna. Till sist tröttnade jag på den. Nu med mer utrymme kanske den kan få komma tillbaka så småningom. Fast inte i år.
Skulle vilja prova knölvial och andra rötter ett annat år.
Syran mixar jag med några droppar honung och lite yoghurt, salt o peppar till en filsås.
Lät som ett bra tädgårdssyrarecept, ska prova.
Har googlat om fingerlök, kallas tydligen även bladlök, hittar dock inget latinskt namn. Men en bild som är rätt lik en lökväxt som jag fick av en vän, som kallade den prärielök, men prärielök var det inte. Försökte utreda vad det kan vara i denna tråd (se länken) i höstas men ingen visste. Kan det vara samma som din fingerlök?
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=110948