Jag skulle inte säga att det är att den grenen vill kappa med toppen som är det viktigaste att ta ställning till eller som kräver mest tänk.
Det du måste ta ställning till är om du i framtiden vill kunna sitta, klippa gräs och gå under kronan. de lägsta grenarna sitter mycket långt ned, och de kommer för alltid sitta där men bli grova och långa, 5-7 meter ut från stammen åt alla håll. Bättra göra något nu när trädet är i sin ungdom och växer/övervallar snabbt, än när det är äldre, grenarna är grova och snitten bliir stora.
Det ena sättet är att år från år ta bort ett par, tre av de nedersta grenarna från stammen. Då ryker den gren du hittills gjort lätta toppningar i först, pga den är grövst och man inte vill att snittet ska bli ännu grövre. Och då är JAS bäst eftersom det är ett stort snitt.
Det andra sättet är att behålla den låga förgreningen men skära dem så att kronan breder ut sig senare, dvs högre upp i kronan. Då kan beskärningen inrikta sig på att uppnå detta, där det gröna är det du har kvar. Om du skär nu på våren är detta lite för mycket att ta på en gång men du kan troligtvis, men det unga träd och den goda tillväxt du har, ta nästan allt. Viktigast är att inte lämna det grövsta till senare år, då blir snitten onödigt större.
Nästa år kan du korta in grenarna, det ser också ut att behövas. Här är det grundstrukturen som skärs fram och den kommer ju att bli grov och ska kunna bära upp allt sedan. Den behöver vara lite grövre i förhållande till sin längd än vad trädet bygger själv, därför kortar man in.
Men man kan inte göra allt på en gång, och det ser jag ju att du vet.
Däremot är det så att I ETT YNGRE ÄPPELTRÄD TAR MAN BORT PROPORTIONERLIGT MER ÄN I ETT ÄLDRE. Att ta bort en så här stor andel i ett vuxet äppelträd skulle inte vara bra.
Förslag på att sträva efter om du behåller de mycket låga stamgrenarna (ungefärligt och idémässigt, jag ser ju inte trädet från alla håll eller detaljer som kan spela roll):