CITAT (Maggan H @ 07-04-2012, 15:00)

...
Tack! Men inte vet jag vad det är...inte ätbart då...
Jag förtydligar:
Busfröet tror jag inte att man kan äta. Jag har inte kunnat hitta någonstans varken att den kan ätas eller användas på något annat sätt. Men inte att den skulle vara giftig heller. Den har däremot en nära släkting som har använts åtminstone sedan 1930-talet mot eksem och andra irritationer i huden. Effekten tros komma från omega-6 fettsyror som växten innehåller förhållandevis mycket av.
Bonusfröet (fritt kopierat från nätet): Hög och vid brer den ut sig i täppan, XXX, en för m å nga okänd sort. Förhoppningsvis kan detta komma att ändras genom att fler väljer att odla XXX. Säkraste sättet att få tag på XXX är att helt enkelt så några frön hemma.
I Italien och då framför allt Toscana är XXX en självklar del av grödorna. Där har den odlats sedan 1700-talet, och en av ursorterna har namnet XXX. Eftersom skörden av XXX sammanfaller med olivskörden, serveras den också ofta nykokt med årets olivolja.
XXX lär vara en korsning mellan två andra arter ur samma växtfamilj. Släktskapet kan man se i de mörka gropiga bladen. Med sina långa smala blad påminner den till växtsättet om en palmkrona.