|
Rosmarin
02-03-2012, 10:44
Nu är de ivägskickade. Den här växten är en av mina favoriter i trädgården. Vissa säger att det är en ettåring men hos mig är den perenn. Buden är olika. Jag har den i trädgården och vi har trots att vi bor i Frankrike ett inlandsklimat med kalla vintrar. Förra och förrförra vintern hade vi -19° -utan snö!- och det har den här växten klarat. Den blommar ett par månader efter sådd. Så fröna i fuktig såjord och täck över lite lätt. Täck med plast och ställ sådden varmt. Ibland kan de ta ett tag på sig för att gro. Bonusfröet sås på samma sätt. Den här växten blommar inte förrän andra året, men pryder sin plats i rabatten redan första året med sitt imperialistiska bladverk. Brukar gro på knappt en vecka. Jag föreslår att vi sår dem båda två den 10 mars. Lycka till!
Å vad roligt med alla fröer som dyket upp med jämna mellanrum.
Jamen visst är det!
Den som kom på detta med Busfröer får en stor eloge.
Förresten, vem var det eg som kom på det och när? Jag har ju bara varit med sedan 2010 och det var alla fall inte första året.
Det var Maggan som kom med idén  sedan har den gradvis utvecklats till vad den är nu. Det har varit jättekul och vi kan nog alla skriva under på att vi sått och fått favoritväxter som vi aldrig skulle ha tänkt på annars. Är det femte året vi kör nu? /Anki
Vad skoj! Maggan, berätta gärna hur du kom på detta!
Maggan H
02-03-2012, 19:44
CITAT (Peztis @ 02-03-2012, 19:10)  Vad skoj! Maggan, berätta gärna hur du kom på detta! Faktiskt var jag inte ensam-Ladyn  hade ett finger med i spelet när hon skickade mig ett kuvert med orden; måste sås 1 januari!  Vid den tiden var det ju ganska lätt att klura ut att det var Penséer,  lite tidigt för övriga! Och när  -måste konsultera min sålista-  min första notering är 2009  men visst började vi innan dess!  Femte året kan nog stämma, Anki. Och visst har man både lärt sig och sått blommor som man inte ens visste fanns...  Kul med fler fröer, ingen leverans idag men kommer väl nästa vecka, då kommer även mina!
Jag hittade det! Hösten 2008! Jag har nu lagt in länken under " Spelregelinlägget", längst ned.
Rosmarin
03-03-2012, 11:08
Haha ja, det var roligt att läsa den första busfrötråden igen. Det var ju tur att Maggan tack vare Ladyn kom på den här idén  . Vad skulle vi annars ha gjort nu med all vår lediga tid...  . Jag tror att de flesta av er bör få fröerna på måndag.
Spännande med mer frön  . Bara Vasaloppet är avklarat så ser jag fram mot måndag...... och det var jättekul att läsa Busfrö-historiken. Jag kommer så väl ihåg när Margith hade sänt oss maskrosfrön  . Redan tidigt kände jag igen plantorna men tänkte : Inte sjutton kan väl människan skickat maskrosor......Men se det kunde hon. De här rosa maskrosorna är nu väldigt uppskattade rabattväxter hos mig och jag tog egna frön i somras som jag ska prova så i år. Det är nämligen inte bara jag som gillar dom. Även sork och hare har visat sinn uppskattning /Anki
Jag har TYDLIGT markerat mina rosa maskorosor så jag inte drar upp dem av bara farten, vem 17 vill ha maskrosor i rabatten, liksom!?
Toch också frön av dem i somras, sålde lite på den lokala markanden och så har jag sått nya själva nu som kommit upp en del.
Idag kom det fröer hem till mig!
/Åsa
Rosa maskrosor????
Margith
05-03-2012, 14:47
Det här är nog fel tråd att diskutera rosa maskrosor, men här kommer en bild på den som släppte till fröerna [attachment=68371:100617_009.jpg] Och tack Rosmarin, ditt kuvert har landat hos mig idag. Vad det är? Ja, säg det......
Lady Hamilton
05-03-2012, 15:39
Även här har kuveret landat
Tittat i de små kuverten och läst den fina instruktionen. Kastar iväg en gissning men den är säkert fel!
hattstugan
05-03-2012, 17:33
Har också fått de fina frökuverten idag men har inte susning om vad det kan vara!
Jag har också fått fröna idag Det verkar ju som om alla har fått sina frön så jag chansar på en gissning.....men den är säkert fel för de jag tänker på har jag för mig är lite "knubbigare" /Anki
Maggan H
05-03-2012, 19:07
Tack, fröna har anlänt! Och väldigt bekanta, har tom skickat en gissning.... Och bonusfröna, visst sjutton har jag sett dem innan!  Kanske tom sått dem och har dem i trädgården,  men vad är det??
Rosmarin
06-03-2012, 10:48
Vi var borta i helgen och kom hem igår. När vi äntligen satt i bilen och skulle köra iväg i lördags sa min man att han hade låst och släckt överallt. "Överallt!?" sa jag, "inte över sådderna väl?" Jo, det hade han ju, "det tjänar väl ingenting till att de står och lyser när vi ändå inte är hemma..."  Vi det laget var vi redan försenade och jag suckade och tänkte att det fick väl vara så då. Det är som tur är inte väldigt mycket under dem som har grott och börjat växa ännu. Så bra att posten har skött sig och att de flesta av er verkar ha fått fröerna. Nu är det bara att klura ut vad det kan vara kvar.Och gissat har ni gjort! Jag har nu läst och hoppas att alla har fått svar på sina gissningar. En av er har gissat helt rätt på buset; Grattis Anki! och en gissning på bonusfröet är väldigt nära.
Surprise-surprise!
Grattis Anki!
Rosmarin.....det där med att gubben släcker lyset har jag varit med om också. Förstår inte varför det ska klia så i deras fingrar.  Jag blev tämligen sur så han har i alla fall inte gjort om det CITAT (Rosmarin @ 06-03-2012, 10:48)  Grattis Anki!  Vad roligt.....fast den här gången kände jag faktiskt igen fröna. Jag har aldrig sått växten även om jag flera gånger stått och hållit i fröpåsarna. Bonusfröna ska jag grunna på ett tag till. Jag tycker att fröna är bekanta men vad är det? /Anki
Rosmarin
07-03-2012, 09:59
CITAT (Anki V @ 06-03-2012, 18:37)  Rosmarin.....det där med att gubben släcker lyset har jag varit med om också. Förstår inte varför det ska klia så i deras fingrar.  Jag blev tämligen sur så han har i alla fall inte gjort om det Vad roligt.....fast den här gången kände jag faktiskt igen fröna. Jag har aldrig sått växten även om jag flera gånger stått och hållit i fröpåsarna. Bonusfröna ska jag grunna på ett tag till. Jag tycker att fröna är bekanta men vad är det? /Anki Javisst, vi får hoppas att min man också kommer ihåg min irritation tills nästa gång... Annars får jag väl insistera på att jag måste ha något krångligt fjärrstyrningssystem installerat...  något som är dyrt dessutom... Då kommer han nog att komma ihåg... Så roligt att jag lyckats välja en växt som du uppenbarligen har/har haft lust att prova. Jag är väldigt förtjust i den.
Nu ska jag börja med nåt annat än busfrön. En kurs i läsning tex. Har gissat och gissat på Rosmarins fröer och hon har tålmodigt svarat nej och åter nej. Idag upptäcker jag att det jag gissat på som busfrö egentligen är bonusfröet  och tvärtom då förstås. Inte konstigt det blir fel, en ettåring med pyttefrön och en perenn med jättefrön. Tack för tålamodet Rosmarin /Åsa
Rosmarin
08-03-2012, 10:03
CITAT (Gåsis @ 07-03-2012, 14:40)  Nu ska jag börja med nåt annat än busfrön. En kurs i läsning tex. Har gissat och gissat på Rosmarins fröer och hon har tålmodigt svarat nej och åter nej. Idag upptäcker jag att det jag gissat på som busfrö egentligen är bonusfröet  och tvärtom då förstås. Inte konstigt det blir fel, en ettåring med pyttefrön och en perenn med jättefrön. Tack för tålamodet Rosmarin /Åsa Ja, och trägen vinner! Grattis Gåsis!  som har gissat rätt på busfröet! Jag undrar bara vilket av fröerna är det som du kallar för ettåring? Jag preciserar att JAG i min beskrivning skriver om en växt som en del säger är ettårig men hos mig definitivt är perenn och en växt som inte blommar förrän andra året. CITAT (Rosmarin @ 02-03-2012, 10:44) 
... Vissa säger att det är en ettåring men hos mig är den perenn. Buden är olika. Jag har den i trädgården och vi har trots att vi bor i Frankrike ett inlandsklimat med kalla vintrar. Förra och förrförra vintern hade vi -19° -utan snö!- och det har den här växten klarat. Den blommar ett par månader efter sådd. ..... Bonusfröet sås på samma sätt. Den här växten blommar inte förrän andra året, men pryder sin plats i rabatten redan första året med sitt imperialistiska bladverk.
....
Tack, tydligen uttrycker jag mig lika illa som jag läser  Visst skrev du att den övervintrar hos dig, tom jag hade förstått det  Det blev i alla fall något enklare att gissa när jag fick ordning på vad som var bus och bonus... /Åsa
Googles sviker.......Söker febrilt få reda på hur ett imperialistiskt bladverk ser ut. /Anki
Asch, Rosmarin tänker väl på franska...
Vilket svårt bonusfrö... Inte ens google translate verkar vilja hjälpa till. Nåja, jag gissade ju en miljon gånger innan jag fick till busfröet så jag ligger nog lågt med gissningar på det här /Åsa
Och jag håller på att peppra Rosmarin med Bonus-frögissningar. Vet vad det är men inte exakt och hon är petig, den där Lotta!  Är väl uppe i fem-sex gissningar vid det här laget.
Rosmarin
09-03-2012, 10:07
CITAT (Peztis @ 09-03-2012, 09:49)  Och jag håller på att peppra Rosmarin med Bonus-frögissningar. Vet vad det är men inte exakt och hon är petig, den där Lotta! Är väl uppe i fem-sex gissningar vid det här laget. ...och du är så nära så nära!!!!!!! Petig, ska DU säga förresten  !
Petig? Jag? Det är bara förnamnet...! Det här är jag:
Jag är oxå lite petig och vill hamna i statistiken för min Rosmarin-gissning /Åsa
Rosmarin
09-03-2012, 14:18
CITAT (Peztis @ 09-03-2012, 11:31)  ... Det här är jag:  Ja, det är nog ganska likt  . Men det skulle ha varit en glad gubbe istället tycker jag!  Förresten så tar jag det som en komplingang!!! CITAT (Gåsis @ 09-03-2012, 11:55)  Jag är oxå lite petig och vill hamna i statistiken för min Rosmarin-gissning /Åsa Ja det ska du ju helt klart! Hallå där fröken Pet-zis !!!
Rosmarin
10-03-2012, 09:45
Jag påminner om att det är dax att så mina frön idag!
CITAT (Rosmarin @ 10-03-2012, 09:45)  Jag påminner om att det är dax att så mina frön idag! Fixat! /Anki
hattstugan
10-03-2012, 11:42
Också sått!!
Maggan H
10-03-2012, 16:35
Snart ska jag så, så fort jag har lusläst alla bustrådar!
Lady Hamilton
10-03-2012, 17:29
Klart!
hattstugan
14-03-2012, 14:12
Nu börjar det hända saker i båda byttorna!! Spännande
Rosmarin
14-03-2012, 14:20
Nu gror det i båda mina också /Anki
Inte ett liv här, men jag kan vänta! Den här vill jag verkligen få upp.
/Åsa
Lady Hamilton
15-03-2012, 16:19
Det har grott
Här med /Åsa
Grott? Oj, mina upptäckte jag precis att de har passerat grostadiet, de är ju 2 cm långa! VA HÄNDE!?
DykUnderYtan
16-03-2012, 09:31
Sår lite sent, idag men har tyvärr ingen gissning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|