Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Misskött olivträd?, hit or miss?
          Carex
          Inlägg 05-07-2011, 23:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

En fråga till er som är lite duktigare på att sköta olivträd än vad jag är! Jag har sett att Hemköp rear ut olivträd som är dryga metern höga för en hundring, de har stått utan dagsljus i ungefär en vecka skulle jag tro i vanlig butiksmiljö och har tappat rejält med blad men ser inte ut att ha någon ohyra, bara ljusbrist och kanske lite torka. Grenarna är inte döda
          Normalt sett skulle jag inte köpa misskötta växter men välvuxna olivträd är inte billiga direkt så min fråga är egentligen om ni tror att det är någon idé att köpa ett och sedan ta hand om det. Helt enkelt försöka göra ett kap.
          En bra idé eller bortkastade pengar?

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          flaxss
          Inlägg 06-07-2011, 08:26
          Länk hit: #2

Gäster

Lever grenarna så lever oliven, jag har med köpt sådana oliver, och dom tar sig oftast, men blir kanske inte så fina först. Man får ibland klippa in mycket dött och sedan vänta på nya blad, det är inte säkert att den blommar på ett bra tag (om man måste klippa ner den). Annars vattna och sätt den ute i ett soligt läge, och sedan sköt den som en oliv. Ge lite näring nu men inte senare än juni-juli. Sen till nästa vår-försommar kan den planteras om i ny jord (lucker, kalkrik och näringsrikjord) och ev större kruka. Försök få veck leran.

Citera
          DalaMyran
          Inlägg 12-04-2012, 10:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 26 239

CITAT (flaxss @ 06-07-2011, 09:26) *
          Sen till nästa vår-försommar kan den planteras om i ny jord (lucker, kalkrik och näringsrikjord) och ev större kruka. Försök få veck leran.

Jag köpte ett Olivträd på Blomsterlandet i går och jag blev tipsad om att spara lerklumpen och plantera i större kruka med Medelhavsjord runtikring.
          Den tappade lite blad men hoppas att det tar sig. Trädet får bo i svala bastun några månader innan den får komma ut på verandan.
          Hoppas att jag lyckas :-)

--------------------
          En Myra med mycket vilja och lite kunskap i zon 4-5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-12-2025, 14:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon