Prydnadskörsbäret, det lite äldre med stora snitten: Kan vara kräfta. Man undrar varför dessa grenar tagits bort. Allmänt beskärningstokeri, dvs tanken att man skär bort gammalt så kommer nytt bättre? eller kan grenarna ha varit döda. Fota gärna hela trädet.
Fruktträdkräfta kallas också lövträdkräfta, Nectria galligena. Kan drabba alla sorts lövträd. Går oftare på fruktträd och prydnadsträd än våra vilda träd. Förekommer flitigt på felbeskurna träd och på träd som står i tung jord eller i zoner där de är på gränsen. Vet du vilken sorts prydnadskörsbär det är?
Unga bigarråträdet: Består av två sorter, också familjeträd? Den höga ympen är inte särskilt väl lagd, alltför kort. Tyvärr ser det ut att ha första stegen kräfta. Men vänta en säsong till och se hur dessa sår utvecklas.
I en trädgård där man har kräfta i träden är familjeträd inte det bästa valet. Dels har de ofta en massa ympningar som är på gång att växa samman, och de blir en inkörsport. Dels sitter sorter så tätt att även en sort som är okänslig för kräfta ofta smittas också. Dels är de svårbeskurna eftersom alla sorter växer på olika sätt, och träden kräver mer beskärning för att hållas symmetriska. Ju mer man skär i en kräftmiljö, desto större risk för kräfta.
CITAT (CharlotteF @ 12-04-2012, 14:26)

När jag ändå är i farten med bilderna vill jag visa vårat prydnadskörsbär som står på andra sidan av huset, samt det nya bigaråträdet. Är faktiskt väldigt orolig för minstingen, kan man göra något åt det stora såret tro? Är det kräfta i det stora trädet? Jag menar, kan prydnadskörsbär ens ha kräfta, eller är det nån liknande sjukdom?
Börjar med 3 bilder på stora trädet:
...och sen ett par bilder på lilla nya bigaråträdet som står kanske 5 meter från det stora prydnadskörsbäret: