CITAT (Cilla @ 12-04-2012, 07:25)

Ujuj, stackars dig!
Va? Varför är det synd om mig?
Skiter det sig totalt får jag väl göra om, värre är det inte.
CITAT
En lerjord blandar man inte ut bara på en gång, hur mycket annat material man än häller i det. Så om du misslyckas nu så är det en av orsakerna. det tar många år att få en lerjord mer lucker.
Visst. Fast jag hade inte många år, jag hade tre dagar i oktober att sätta 48 meter häck.
CITAT
Det bästa "turbosättet" att blanda ut en lera, dvs göra den lite mindre kompakt (vilket är ett av problemen för växterna) är att grusblanda den. I tombola.
Hmmmm... Min erfarenhet är att sand + lera = betong... jag har bara haft framgång när jag blandat med humus- och fiber-rikt material. Jag har ett par mindre planteringar där jag spadade ihop leran med torvmull och gödsel, och det blev luckert och ser bra ut. Men de var som sagt mycket mindre, jag hade nog runt 30% organiskt material, och jag spadade för hand. Till häcken underskattade jag hur mycket gödsel jag behövde det blev nog snarare blev 5% hästgödsel och 95% lera, och jag använde grävare så det blev mycket sämre omblandat...
CITAT
Annars är det bättre att luckra, och om man ska plantera vedartade växter sätta dem på kullar eller högt ovan marknivå och lägga material på toppen som lockar maskar och mikroorganismer att syresätta marken.
Det blev lite upphöjt efter grävning och gödsel, runt 10-15 cm kanske, men det bästa hade varit att göra som Bengt föreslog: köpa 2-3 lass jord, schakta ihop det till en sträng, och plantera i den. Jag har aldrig gjort stora grävarbeten förut och underskattade svårigheterna.
CITAT
Varför vill du täcka med bark, strö eller annat? Bättre skugga med löv, rens, halm eller något som mikroorganismerna genast börjar jobba med. Eller att så i gröngödslingsväxter. Kan göras nu och under maj om du inte bor alltför kallt. Sedan en gång till i juli.
Flis och barkmull är vad jag har, hö har jag inte förrän i augusti. Jag kunde väl i och för sig lägga filt eller plast, men då får sorkarna ett gömställe.
Gröngödselväxter är ju en tanke. Jag odlade blodklöver och honungsfacelia förra året, och humlorna älskade det. Frågan är väl om de inte kväver syrenplantorna också.
Redigerat av Azur: 12-04-2012, 21:19