CITAT (Cilla @ 14-04-2012, 19:42)

Tag hand om nya lilla skottet du har i magen, och tag trädgården med ro. Träden står där de står och framtiden med kräfta kan vi med unga träd påverka ytterst lite av. Risken är stor att du förlorar de små så småningom. Men för att ge dem bästa chans och samtidigt förbättra för eventuella nya som ska komma kan det vara bra att gröngödsla. Men det är inte akut, i alla fall inte i perspektivet att du bär på ett barn! Du kan lika gärna plantera och ersätta träden när barnet är 1 eller 2...
Körsbärsträd växer rätt snabbt, de är tacksamma att sätta. Jag vet inte vilken sort du har (det större trädet) men även om det är i assometriskt och lite bedrövligt skick så kan ju kvistar tas in till fina arrangemang och presenter...
Här finns att läsa om gröngödsling, som inte behöver vara svårare än att hälla kogödsel över yttersta rotområdet, men där man också kan ta bort gräsmatta och så i växter för att få ännu bättre resultat.
http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htmHär en tråd som beskriver mer.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=114147Tack snälla du, för dina råd och fina ord!

Ska läsa på om gröngödsling! Var ut och tittade på det lilla stackars körsbäret idag, det ser verkligen inte bra ut.. Spontant känner jag att jag vill byta ut DET trädet före något annat träd. Kan det vara bra att gröngödsla länge innan man sätter nytt, så att marken blir bättre? Hur många säsonger?
Marken är helt platt där det sitter. Ska man lägga grus i botten av gropen som dränering, eller försöka göra en liten kulle när man sätter ett nytt?
Känns lite trist då jag kände mig trygg med sorten, e-planta och allt. Och Stella skulle vara en sort som inte blev så stor, precis lagom i vår trädgård. Finns det någon sort som är säkrare vad gäller kräfta, och i samma storlek som stella?
Sen undrar jag om det lilla körsbärsträdet redan var drabbat i plantskolan. För jag har inte klippt i det alls. Och då undrar jag ju annars om smittan kommer från det stora prydnadskörsbäret, isåfall känns det ju lite småsurt att sätta ett nytt om det kommer bli samma sak igen. :-( Om jag sätter ett nytt kommer jag nog köpa ett större träd för att vinna tid, även om det kostar mer.
Det är tur jag har en 6-årig liten trädgårdsmästare här hemma också, han hjälper gärna till med allt i trädgården, och han pysslar gärna om sin gravida mamma med. :-) Ska kika och se om gröngödslingen är något som kan vara roligt att göra tillsammans. Det är så roligt att han tycker om att pyssla i trädgården! :-)
Redigerat av CharlotteF: 15-04-2012, 13:31