Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lagerblad, Lager som inte trivs så bra
          Maj-Elén
          Inlägg 15-04-2012, 17:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem nr: 3 359

Hej, jag har ett litet lagerbladsträd i en kruka som jag har vinterförvarat på olika sätt under ca 10 år. I källaren, i växthuset, i grovköket i växthuset igen men den vill inte riktigt ta sig. Den står ute på en solig plats på sommaren, är det det som är felet? Vill den stå i skugga? För något år sedan planterade jag om den i ny jord och klippte av torra och fula grenar i förhoppningen att den skulle bli underbart vacker. Men icke.
          Nu har jag googlat men kan inte hitta om det är en surjordsväxt eller vad den annars vill ha för typ av jord. Hittade en som sa att den vill stå i orkidejord. Men jag vet inte om jag ska tro på det utan tror nog mer på att vännerna på odla kan detta. Snälla du som vet, ge mig ett tips.

--------------------
          AgroSiv zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Maj-Elén
          Inlägg 15-04-2012, 21:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem nr: 3 359

Vatten och näring har det fått regelbundet. Den står ute när det är frostfritt och har stått i växthuset men inte med extra belysning nu under vintern. Ohyra kan jag inte se någon och det tror jag inte att det har, det är nog också lite för svalt i växthuset fortfarande för att de ska angripa. Däremot ska jag plantera om det nu och se till att ge lite kalk i jorden som jag också blandar med krukskärvor eller lecakulor. Då kan jag också ta en titt på rötterna, men jag tror inte att det har så mycket rötter för det har inte växt ut genom hålet i botten på krukan. Det var ju mest jorden jag undrade över. Det är lite underligt att lager vill ha högt pH och citrus lågt pH. Jag trodde att alla sk medelhavsväxter ville ha lågt pH. Men du vet ju detta bättre än jag så nu ska den få lite kalk. Tror att jag redan nu ska ge den en skvätt mjölk. Tack flaxss för att du tog dig tid.

--------------------
          AgroSiv zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-08-2025, 12:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon