CITAT (batski @ 18-04-2012, 11:21)

Pelargonium cotyledonis utan tvekan

Men även P. triste, P. australe (rödstjälkad) och P. sidoides. Önskar bara jag hade en solig balkong och nånstans att övervintra dem.. Har bara en P. cotyledonis i vardagsrumsfönstret som får övervintra där i rumstemperatur.
Cotten kan man inte vara utan.
P. triste är en ny bekantskap för mig, ligger nu i hårddisken. Tack.
Jag köpte en P. australe (rödstjälad med vita blommor) på Trädgårdsmässan i Älvsjö i torsdags. Föll pladask för den. Vi för se hur det går.
P. sidoides är jag, ärligt talat, måttligt förtjust i. De kan bli riktigt stora (i alla fall utomhus).
Har du testat vinterförvaring i lagerhylla (typ Ikeas Ivar), med lysrör? Jag har testat det nu i vinter, med lite under normal rumstemperatur, rätt sparsam bevattning, pyttlite näring; jag beskar brutalt i senhöstas (lite för att få plats). Det har funkat (än så länge). Vi var trötta på alla till synes "halvdöda" pellisar (låg temperatur) i uthus och (för lite ljus) i boningshus.
Cotten har vi dock vinterförvarat i fönstret i "storstugan"; österfönster, ojämn värme. Det har funkat förut, vi vågade inte testa något annat (vi har bara en). Det ser ut att gå bra denna gången också.