smuleborg
Jag frågar för att få tips, och för att dela med mig.

För vår del. Intresset för pelargoner - utöver Mårbacka och röd eller vit - väcktes tidig vår 2009. Hur det nu kom sig. Det var väl den där Mårbackan.

Har suttit och tänkt, vilka tycker vi "bäst" om, vilka kan vi rekommendera?

Jag listar 10 pelargoner; vi har haft dem i minst två år (förra året vart det noll i nyinköp; i år har vi köpt ett tiotal nya sorter, som vi ser som mycket intressanta. Vi får se hur de utvecklar sig, och om de klarar vår "behandling"; de är inte listade här). Eftersom vi hade, innan årets inköp, räknar jag till, uppemot 50 olika sorter (netto, vi har dumpat felköp, och de som inte klarat vår "behandling); jag har sållat.

Som sagt alla nedan har vi haft i minst två år. De har pallat vår skötsel och vinterförvaringar. Vi tycker om pelargoner, men vi har inte all tid i världen sköta dem, att dalta med dem. Vi arbetar heltid; hus och hem, trädgård, och alla andra intressen. Alla nedan ser jag som mycket lättskötta eller (tämligen) lättskötta.

Favoriter

Mårbacka. Zonal. Kan inte vara utan. Vår äldsta har åtta år på nacken, tycker om när den blir "vedartad"; den är moderplanta till nästan alla Mårbacka vi har (alla utom en). Beskär (var tuff) om du inte vill ha den naturligt ranglig. Mycket lättskött.

P. x Ardens. Primärhybrid. I blom slår den alla andra pellisar. Har påbörjat projektet sticklingförökning av denna.

P. cotyledonis. Vild. Runda blad, kritvit blomma. Som ett slags bonsaiträd. Har läst att man absolut inte ska beskära den. Kotten är ett måste.

P. tongaense. Vild. Mörkgröna blad ("stjärnformade"), varmt röda "självlysande" enkla blommor på långa stänglar.

Medley. Miniatyr. Puss på pannan. (Förädlare: Holmes Miller)

Bills Dream. Dvärg. Puss på pannan. (Förädlare: Bill Wilson)

Fred. Stjärn(?). Lax-aprikosfärgade enkla blommor. Som jag ser det, rätt mörkgröna blad. Rangling av sin natur, beskär om du vill tämja dess natur. (Förädlare: Lena Ljungquist)

Ålsta Elin. Stjärn. Vita enkla blommor med inslag av rosa i mitten. Beskär om du vill ha den kompakt. (Förädlare: Birgitta Sergler)

Ivory Snow. Zonal. S.k. brokblad, vita blommor.

Magnus. Gammal hederlig zonal. Djupt (mörk-)röda blommor, som jag ser den mörkgrönt bladverk. Blir stor, stötta. Beskär om du inte vill att den ska rangla iväg. Mycket lättskött. Tänk att den hamnar på topp tio!
Whiskuchi
Jag älskar min Vectis Glitter, sådde den själv och den (och alla sticklingar jag tagit av den) tål baske mig vad som helst, både att stå bortglömd i källaren hela vintern och att stå över ett varmt element i ett för mörkt fönster.

Och Rosengeranium, jag övervintrar den alltid i fönstren och visst ränner den iväg och blir ful och tanig men det är bara att klippa ner den (hårt) på våren så är den fin igen.
smuleborg
Och vi har Vectis Snow (Brian West). Och tycker mycket om den. Ska ta sticklingar av den imorgon.

Intressant att du frösådde, har inte kommit dit än.
Whiskuchi
Jag köpte en planta och kunde inte låta bli att spra fröna när den fick dem smile.gif Och tur var det, för min frösådda tål min hantering men den köpta plantan dukade under första vintern smile.gif
kheta09
Min absoluta favorit är Mårbackapelargonen - både rosa, vit och den röda. Men jag tycker mycket om rosenpelargonerna också. Har en röd rosen (som jag inte vet namnet på) som jag haft i snart åtta år. Den har jag tagit sticklingar på för egen del och givit bort. Blommar tacksamt varje år oavsett vilken sommar det är. Det nya som jag fastnat för är de gula pelargonerna First Yellow och Creamery.
batski
Pelargonium cotyledonis utan tvekan smile.gif Men även P. triste, P. australe (rödstjälkad) och P. sidoides. Önskar bara jag hade en solig balkong och nånstans att övervintra dem.. Har bara en P. cotyledonis i vardagsrumsfönstret som får övervintra där i rumstemperatur.
Malva15
Som alla gillar jag Mårbacka, både röd, vit och rosa.
Därutöver tycker jag mycket om rosenpelargonen Denise, zonalerna Signe Frost, Petite Blanche, Fir Trees silver Wedding och Honeywood Susanne.
Givetvis är också alla doftpelargoner och vildar favoriter. Kan inte välja... rolleyes.gif
Monarda
Pellgårdens Alma är min favvo för tillfället.

[attachment=69327:DSC_0773.jpg]

[attachment=69328:DSC_0775.jpg]
smuleborg
CITAT (kheta09 @ 18-04-2012, 08:37) *
Min absoluta favorit är Mårbackapelargonen - både rosa, vit och den röda. Men jag tycker mycket om rosenpelargonerna också. Har en röd rosen (som jag inte vet namnet på) som jag haft i snart åtta år. Den har jag tagit sticklingar på för egen del och givit bort. Blommar tacksamt varje år oavsett vilken sommar det är. Det nya som jag fastnat för är de gula pelargonerna First Yellow och Creamery.

Mårbackan är en favorit hos oss också.

Vi kanske ska öppna oss för rosenpelargoner. Har läst att de inte riktigt tål att stå ute i ur och skur??? Det finns inte plats för fler utomhus-under-tak. Får ta ett snack med sambon.

Jag har en guling 'Boothams's surprice', sägs vara svårskött, jag vet inte, köpte den nu i våras (impulsköp på Weibulls/Sveavägen).
Peztis
Tydligen så gillar inte engelska, rosenknopps- eller tuplanblommande pelargoner att stå i regn, de vill stå under tak.

Jag fick frö ifrån Stennie på Antik Salmon, undrar om inte det blev min favorit förra året! Jättefin är den!
smuleborg
CITAT (batski @ 18-04-2012, 11:21) *
Pelargonium cotyledonis utan tvekan smile.gif Men även P. triste, P. australe (rödstjälkad) och P. sidoides. Önskar bara jag hade en solig balkong och nånstans att övervintra dem.. Har bara en P. cotyledonis i vardagsrumsfönstret som får övervintra där i rumstemperatur.

Cotten kan man inte vara utan.

P. triste är en ny bekantskap för mig, ligger nu i hårddisken. Tack.

Jag köpte en P. australe (rödstjälad med vita blommor) på Trädgårdsmässan i Älvsjö i torsdags. Föll pladask för den. Vi för se hur det går.

P. sidoides är jag, ärligt talat, måttligt förtjust i. De kan bli riktigt stora (i alla fall utomhus).

Har du testat vinterförvaring i lagerhylla (typ Ikeas Ivar), med lysrör? Jag har testat det nu i vinter, med lite under normal rumstemperatur, rätt sparsam bevattning, pyttlite näring; jag beskar brutalt i senhöstas (lite för att få plats). Det har funkat (än så länge). Vi var trötta på alla till synes "halvdöda" pellisar (låg temperatur) i uthus och (för lite ljus) i boningshus.

Cotten har vi dock vinterförvarat i fönstret i "storstugan"; österfönster, ojämn värme. Det har funkat förut, vi vågade inte testa något annat (vi har bara en). Det ser ut att gå bra denna gången också.
kangas
"Cotten" var ju helt otroligt FIIIN!
Var kan en vanlig dödlig få tag på en sådan, månne..?
smuleborg
CITAT (Malva15 @ 18-04-2012, 12:25) *
Som alla gillar jag Mårbacka, både röd, vit och rosa.
Därutöver tycker jag mycket om rosenpelargonen Denise, zonalerna Signe Frost, Petite Blanche, Fir Trees silver Wedding och Honeywood Susanne.
Givetvis är också alla doftpelargoner och vildar favoriter. Kan inte välja... rolleyes.gif

Tack, nya sorter för mig, ja inte Mårbacka då. 'Honeywood Suzanne' köpte jag på trädgårdsmässan (ERA) i Älsvsjö i torsdags. Ska kolla dina andra sorter.

De vilda är oftast speciella. Och primärhybrider, dvärgar och stjärnor.

Och vissa "gamla sorter", Mårbacka är en av dem.

'Deacon-', har nyss upptäckt dem.

CITAT (Monarda @ 18-04-2012, 15:12) *
Pellgårdens Alma är min favvo för tillfället.

Mycket fin, har aldrig hört talas om den. Gissar att det är en "gammal sort". Finns den att köpa?
smuleborg
CITAT (kangas @ 18-04-2012, 22:09) *
"Cotten" var ju helt otroligt FIIIN!
Var kan en vanlig dödlig få tag på en sådan, månne..?

Nätförsäljare, Rockdala säljer den, det finns också andra. Trädgårdsmässor. Vänner och bekanta, ärligt talat vet jag inte hur man förökar den, vi har inte testat.
kangas
Tack smuleborg!
smuleborg
CITAT (Peztis @ 18-04-2012, 21:33) *
Tydligen så gillar inte engelska, rosenknopps- eller tuplanblommande pelargoner att stå i regn, de vill stå under tak.

Jag fick frö ifrån Stennie på Antik Salmon, undrar om inte det blev min favorit förra året! Jättefin är den!

Jo, visst är det så.

Ska kolla upp Antik Salmon. Vad lite jag kan/vet.
Peztis
CITAT (smuleborg @ 18-04-2012, 22:56) *
...Vad lite jag kan/vet.

Det tror jag inte på! Men alla tror vi oss kunna och veta olika saker, eller hur! Lite komplettering, så att säga. Och att sprida det man vet är ju bara roligt, särskilt om det tas tacksamt emot.

Jag känner mig många gånger som en total nybörjare här på Odla då det finns så många här med stora kunskaper, men sedan så pratar man med folk omkring sig och inser att "Oj! Vad mycket jag kan, egentligen!" Det är en rätt härlig känsla.
smuleborg
CITAT (Peztis @ 20-04-2012, 15:20) *
Det tror jag inte på! Men alla tror vi oss kunna och veta olika saker, eller hur! Lite komplettering, så att säga. Och att sprida det man vet är ju bara roligt, särskilt om det tas tacksamt emot.

Jag känner mig många gånger som en total nybörjare här på Odla då det finns så många här med stora kunskaper, men sedan så pratar man med folk omkring sig och inser att "Oj! Vad mycket jag kan, egentligen!" Det är en rätt härlig känsla.

Jo, jag håller med.

Här känner jag mig oftast som nybörjare, så mycket kunskap finns samlad här, som generöst delas. Och så får jag frågor från kollegor, bekanta; och kan svara, hjälpa till; oj vad jag kan i det ögonblicket! Man växer, när man kan hjälpa till.
Monarda
CITAT (smuleborg @ 18-04-2012, 22:14) *
Mycket fin, har aldrig hört talas om den. Gissar att det är en "gammal sort". Finns den att köpa?

Pellgårdens Alma är egen frösådd från förra sommaren, mamma är Augusta och vem som är far vet jag inte. Men resultatet blev väldigt lyckat, gillar dom mörka bladen. Samma mamma har Pellgårdens August som också blev väldigt fin.
Kul med egna sorter och har nu flera stycken på gång där Magnus är "mamma" och dom barnen ser jag verkligen fram emot.

Pellgårdens August
[attachment=69467:PA020254.jpg]

smuleborg
Oj, du förädlar egna sorter. Vad spännande. Jag har fantiserat om det.

Vill du berätta mer?
Monarda
Förädlar var väl att ta i, jag har ju inte koll på vem som är farsa och det har väl dom riktiga experterna. Pollineringen lägger jag mig inte i utan det får insekterna på verandan sköta. Jag har ju rätt så många olika sorter så det kan ju bli vilka blandningar som helst. Jag tycket det är spännande och kul och så fick jag lite tips från Pelargonsällskapet hur man kan namnsätta så det fick bli ett gammalt gårdsnamn i släkten som liksom håller ihop det hela.
oliv
Får man ta med doftpelargoner?

Då är mina favoriter Grey Lady Plymouth, Lemon Fancy och Rober's Lemon rose.

Jag har de tillsammans i en självvattnande kruka, har klippt ner dem men är redan ungefär en meter höga och blommar (blommorna är inte det viktiga här, men de är fina). wub.gif

smuleborg
CITAT (Monarda @ 24-04-2012, 21:14) *
Förädlar var väl att ta i, jag har ju inte koll på vem som är farsa och det har väl dom riktiga experterna. Pollineringen lägger jag mig inte i utan det får insekterna på verandan sköta. Jag har ju rätt så många olika sorter så det kan ju bli vilka blandningar som helst. Jag tycket det är spännande och kul och så fick jag lite tips från Pelargonsällskapet hur man kan namnsätta så det fick bli ett gammalt gårdsnamn i släkten som liksom håller ihop det hela.

Jag kan förstå att det är spännande. Och en spännande väntan.
smuleborg
CITAT (oliv @ 25-04-2012, 09:26) *
Får man ta med doftpelargoner?

Då är mina favoriter Grey Lady Plymouth, Lemon Fancy och Rober's Lemon rose.

Jag har de tillsammans i en självvattnande kruka, har klippt ner dem men är redan ungefär en meter höga och blommar (blommorna är inte det viktiga här, men de är fina). wub.gif

Visst får man det! Vi lyckades tyvärr inte övervintra de vi hade förra säsongen. Men ändå, vi hade stor glädje av dem. När jag gick förbi, jag liksom daskade till dem en smula, och doftade.
Fotograf Johanna
Jag gillar vitmönstrade blad. Det kanske är någon som har några tips på sådana?
oliv
CITAT (Fotograf Johanna @ 25-04-2012, 21:38) *

Grey Lady Plymouth har fina variegerade blad (kanten på bladen är vit).
Ålgryte
CITAT (Fotograf Johanna @ 25-04-2012, 21:38) *

A Happy Thought har fjärilsmarkering i vitt. Bladen doftar men jag kan inte säga vad... Vackra även när den inte blommar wub.gif
Även Frank Hedley har vitt i bladen.

Mina pelargonfavoriter är de som har spännande blad.... Finns både zonaler och doftisar - Mrs Quilter, Bornholm, Vancouver, Tomentosum, Concolor Lace m.fl
smuleborg
'Ivory Snow' är min favorit med vitkantade blad. För bladen, och blomman.

Vi har ännu en vitkantad, 'Mrs JC Mappin'. Ingen favorit, men vi har inte heller dumpat den (dem, vi har trots allt tagit sticklingar). Fin att ställa i grupp med andra (bladverket), framför allt de med mörka blad. Kan inte rekommendera den som solitär. Mycket lättodlad.
Rihane
Har svårt att övervintra pelargoner men lyckades med en som är en av favoriterna, den heter P.fragrans variegata.
En annan som jag förälskade mig i förra året heter P. australe. Bladen är svagt vinröda på baksidan. Har skaffat en i år också.
Båda har liknade blommor som inte är rättvisande på bild men som jag gillar och ett liknande växtsätt som jag tycker är fint.
smuleborg
P.x fragrans variegata, tack för tipset. Våra "doftpellisar" klarade inte vinterförvaringen.

P. australe köpte jag på trädgårdsmässan (i Älvsjö) i år. Föll pladask. Hoppas den tål vår vinterförvaring.
merlin68
Egentligen är det omöjligt att välja, så många sorter är ju såååå vackra smile.gif Men jag gillar min pepparmyntspelargon jättemycket, har haft den i många år och den har 2 meter långa rankor och bladen luktar tandkräm! Sedan är Elsas konditori en favorit för den är så tillförlitlig och blomrik och rätt så "lagom" stor samt har blommor i en mycket fin färg. Bland de varigerade är Frank Headley en höjdare med krämvita och gröna blad och de laxrosa blommorna som en sky ovanför bladverket...Spaljepelargonen [b]Pac antik salmon[/b] ser visserligen lite plastisk ut men har jättekraftiga grenar och maffiga blomklasar samt att den blir hög så den är häftig på sitt artificiella vis wink.gif Jag vill också slå ett slag för den lite bortglömda sorten Friesdorf för den är så otrolig tålig och klarar "allt", bladverket är lite mörkare och de enkla orangea blommorna är söta i sin anspråkslöshet.
mamamaggan
Nu har jag fått tag på en fin stickling av P.ardens så nu är jag jätteglad. Just nu är det min favorit.
merlin68
CITAT (mamamaggan @ 02-05-2012, 21:34) *
Nu har jag fått tag på en fin stickling av P.ardens så nu är jag jätteglad. Just nu är det min favorit.

Ja den är ju otroligt vacker med de små röda blommorna wub.gif Gratulerar till nyförvärvet!!!
smuleborg
CITAT (merlin68 @ 02-05-2012, 21:27) *
Egentligen är det omöjligt att välja, så många sorter är ju såååå vackra smile.gif. Jag vill också slå ett slag för den lite bortglömda sorten Friesdorf för den är så otrolig tålig och klarar "allt", bladverket är lite mörkare och de enkla orangea blommorna är söta i sin anspråkslöshet.

Jo så är det, hur ska man kunna välja. Vi köpte en (fullvuxen) 'Friesdorf' för ett par veckor sedan. De enkla blommorna står sig fint mot det mörka bladverket. Har andra namn också. Häpp.

Tänker, jag tror att vi bara köpt två fullvuxna pellisar; en Mårbacka och en 'Friesdorf'.

CITAT (mamamaggan @ 02-05-2012, 21:34) *

Älskar den!
Monarda
Bornholm har vackra blad och kan lätt bli meterhög.

[attachment=69728:DSC_0825.jpg]
Peztis
Häftigt bladverk!
Fjortispower
Har inte så många pelargoner och kan tycka att mårbacka är för blek för ett rosa troll för mig. Däremot älskar jag doft- och änglapelargonerna. Clorinda (doftar underbart) och Tip Top (urgullig och kan bli stor!) blir mina två favoriter då.

Av zonalerna har jag i alla fall upptäckt en liten speciell rackare. Miss Burdette Coutts. Tycker den är speciell för att formen på den är gullig, lite nävaformad faktiskt. Blommorna är lysande orangeröda och enkla, fint över det kontrastrika bladverket. Gillar också att många av blomstjälkarna bildar små blad i blomställningarna och blir till nya grenar.
jaj-51
Ett nyvaknat intresse och de skal vara stora spalje pelargoner.
Gärna med blommor i lysande färger.
I år blir det 40 sorter får väl se vilken som blir favoriten ... eller vika.
Maj-Elén
Tänkte först inte göra något inlägg i denna tråden, men så kom jag plötsligt att tänka på en pelargon som min Mamma hade ganska mycket av och som verkade tåla vilket väder som helst, både blött och torrt. Den blommade överdådigt och övervintrade villigt. Jag har inte sett den i handeln på länge och det är lite synd för den var väldigt tacksam.Var det Caskad den hette? Jo, det var det nog, så då får den en röst av mig.
Peztis
Kaskadpelargoner verkar vara det som är vanligt neråt Medelhavet, det brukar vara de som hänger utanför fönsteren på alla de där vackra bilderna man ser därifrån.

Om jag har förstått det rätt....
abbbe
Ja, kaskadpelargoner. Mina favoriter också.
smuleborg
CITAT (Fjortispower @ 11-05-2012, 11:03) *
Av zonalerna har jag i alla fall upptäckt en liten speciell rackare. Miss Burdette Coutts. Tycker den är speciell för att formen på den är gullig, lite nävaformad faktiskt. Blommorna är lysande orangeröda och enkla, fint över det kontrastrika bladverket. Gillar också att många av blomstjälkarna bildar små blad i blomställningarna och blir till nya grenar.

En sort från 1800-t googlade jag fram. Fin. Blomman mot bladverket, ja som du skriver. Tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon