|
Jag har haft kål på många. Trodde det var för att dom var för törstiga. Har sedemera blivit klyftigare och använt google, och insett att jag säkert övervattnat samtliga. Eller torkat för att sedan "kompensationsvattna". Spinnet brukar visa sig som en bonus när plantan blir klen, men jag tror att dom alltid kommer på köpet, jag ska bara inte orsaka att de tar över... Men inte ens nu klarade jag den senaste köphibiskusen...
Däremot har jag dragit upp en egen från frö (rosa-sinensis hybrid) som kanske är 1,5 år nu och blommar med nästan självlysande rosa stora blommor. Helt absurt hur kronbladen växer en centimeter minst sista dagen innan blomman slår ut. Den är kanske 60 cm hög nu, varav hälften är vuxet sedan januari och visst, de tokrosa blommorna håller bara en dag, men det kommer en knopp för varje nytt blad... Kommer bli ett fint träd av den så småningom verkar det som. Det ger mersmak.
Har dessutom köpt en pluttis med 3-4 sticklingar hoptryckta i en minimal kruka (3-4 cm) på kistamässan. Största bladen är 4 centimeter långa kanske. Den har knopp som visar färg, verkar riktigt mörkt vinröd än så länge och jag undrar hur liten blomman kan bli. Knoppen kanske är 2 cm lång. Även dessa var märkta rosa-sinensis, och jag är fascinerad.
När jag googlat hursomhelst har jag läst att man aldrig ska ge mer vatten än man tror den kan suga upp på en gång, i princip... Och att de aldrig ska ha så stor kruka att rotsystemet tar upp mindre än 30% av volymen för då blir det vatten kvar i botten. Skulle gära få en köphibiskus att överleva... den sista jag tog kål på var en dubbel orange...
--------------------
 i zon 3
|