|
Hej! Köpte en hibiskus i måndags som såg ut att må rätt bra i äffären men har sedan jag tagit hem den blivit riktigt risig. Bladen gulnar, skrumpnar och faller av och en blomknopp som var rätt nära att slå ut har gett upp totalt. Vet att gula blad kan bero på för lite sol och ibland för lite vatten men i det här fallet så är det inte brist på något av det. Har två andra hibiskusar i samma fönster och dessa mår hur bra som helst. Någon som vet vad problemet kan vara? Tråkigt om den skulle dö det första den gör....!
Om din Hibiskus står ljust (som den ska), måste du vattna den varje dag, under sommarens varma dagar. En Hibiskus får aldrig torka ut, då slokar den, bladen gulnar och knopparna faller av. Ställ den i ett vattenbad! Du kan även, med fördel, duscha din vän med jämna mellanrum. Tillsätt näringslösning till vattnet en gång i veckan under sommaren. Om den nu inte lider brist på varken vatten eller ljus, kanske de fått med sig någon skadeinsekt från inköpsstället. Jag skulle byta jord och kruka.
ja det låter precis som det som håller på att hända. Jag planterade om den direkt jag kom hem från affären så det är en helt ny kruka och ny jord, dock hänger ju en hel del av den gamla jorden kvar eftersom rötterna är så intrasslade i varandra. Vågar inte riktigt vara och röra för mycket i rötterna men det kanske jag ska? rensa upp lite och klippa bort eller? Hursomhelst så ser det inte ut att vara varken bladlöss eller spinn så jag satsar på att den bara blivit ledsen efter miljöombytet och att den möjligtvis fått för lite vatten men framför allt för lite näring.
Men om jag har förstått det rätt så är det i princip så att det är lättare att ta kål på en hibiscus genom att vattna för lite än för mycket?
Just precis, de är ena törstiga små rackare  . Nej, var inte där och böka för mycket med rötterna. Om du sköter blomman rätt kanske den vänjer sig vid miljöombytet och lär sig uppskatta den rätta behandlingen (som den formodligen inte fick i butiken). Hoppas det går bra! Brukar du spara dina Hibiskusar år från år?
aa får hålla tummarna att den överlever! ser rätt dåligt ut för tillfället men men...
den hibiskus jag har haft längst har stått i mitt fönster i snart ett halvår men jag hoppas att man kan ha den i många år. Är det ovanligt eller? De kan väl ändå bli flera år, hoppas jag...?
Många tycks ha missuppfattat det här med Hibiskus, och slänger dem efter blommningen. De kan nog leva hur länge som helst, om man bara sköter dem rätt. Själv håller jag på och gör en bonzai av mitt lilla träd. Men på sommaren låter jag skotten växa ut litegrann för att få tillfälle att njuta av de vackra blommorna. Man kan göra så mycket med Hibiskus! Hoppas verkligen att du klarar din blomma! Vilka färger har du?
ja vad bra det var det jag hade tänkt, de är ju så himla fina och inte vill man slänga ut dem direkt de slutat blomma. de är ju skitfina även utan blommor! jag har två stycken rosa som jag planterat i en jättestor kruka så det är som en stor buske, sen har jag en nyinköpt gul, ganska mörkt gul, (som till skillnad från den döende verkar må riktigt bra) sen så är det det lilla offret som är två-stammig där den ena producerar (producerade) vita blommor och den andra ljusrosa. Så tråkigt för jag vill verkligen ha en vit men hittar ingenstans! det här var den första jag hittade och så ska den bete sig så här....!  själv då, vad har du för några?
Ack, blott en är i min ägo, och det är den jag hårdansar och bänder, i hopp om att den skall te sig som en bonzai om tio år eller så. Den är ljust rosa till färgen. Men jag ska införskaffa en vit. Jag älskar vita hibbisar! Men du, det kan inte vara det att den är ympad, som gör den ledsen, ditt vit-rosa exemplar? De kanske blir känsligare om de är ihoptussade? Jag vet inte...
Alexander-VG-zon3
07-07-2008, 11:28
CITAT (Juni81 @ 05-07-2008, 18:33)  sen så är det det lilla offret som är två-stammig där den ena producerar (producerade) vita blommor och den andra ljusrosa. Så tråkigt för jag vill verkligen ha en vit men hittar ingenstans! det här var den första jag hittade och så ska den bete sig så här....!  själv då, vad har du för några? är det två skilda stammar från jorden i krukan ?? för dom är garanterat sticklings förökade och ''ofta'' händer det att dom får två olika sticklingar i krukan dvs när dom blommar är den ena stickligen vit och den andra är rosa ,, när det egentligen skulle varit två vita eller två rosa . ett misstag av odlaren men även finns det i butikerna hibiskus plantor som ska vara ''två'' ,, om det är en sådan du köpt .
Moonbeam
07-07-2008, 12:14
Passar på att flika in en fråga för här verkar det finnas hibiskuskunniga! Jag snodde några sticklingar (klippte av nyskotten) från min kompis mormors 30-åriga planta. Hur får man dessa att leva vidare? Satte några i vatten och några i jord, men vet inte vilket som är bäst. Kanske nån här vet och kan tipsa för det är en magnifik planta de härstammar från. Sen köpte jag två i affären, som betedde sig precis som trådstartarens plantor. De var nog övervattnade, för jag kunde krama ur krukan...Ställde dem soligt i stor kruka med lecakulor under och nu mår de riktigt skapligt!
Men, som sagt-tips önskas om sticklingarna!
Själv har jag aldrig varit tillräckligt uppmärksam för att klara av sticklingarna. Jag har fått dem att rota sig, i ett glas vatten (men det tar tiiiid), och sedan satt ned dem i sandblandad (inte så tung) jord med en hålig plastpåse över. Men tydligen har det gått fel någonstans  . Man måste nog vara väldigt noga med att hålla jorden konstant fuktig (någonting som inte är riktigt lika viktigt för vuxna plantor, som ändå tål någon dags uttorkning). Jag tycker du (Moonbeam) var klok som satte sticklingar både i vatten och direkt i jorden, det blir ju ett litet forskningsprojekt. Jag vill gärna veta vilket alternativ som blev mest framgångsrikt. Tänk: fukt  Hoppas att det går bra med förökningen och "keep me posted".
CITAT (flaxss @ 07-07-2008, 12:28)  är det två skilda stammar från jorden i krukan ?? Ja det är två skilda stammar i krukan. Den ena, rosa, har gett upp totalt och ruttnar ihop nu medan den andra, vita, mår hur bra som helst. Mkt märkligt, survival of the fittest antar jag. De har ju genomgått exakt samma resa, samma mängd vatten, sol och näring. Kan de haman i "konflikt" med varandra? Har två stycken andra rosa hibiskusar som jag själv planterade ihop i samma kruka och de verkar inte tycka illa om det, snarare tvärtom. Men jag ska iaf vänta ett tag till för att vara helt på den säkra sidan men sen tänkte jag försöka separera på dem så den vita får härja fritt i krukan! Mysis: Vad betyder ympad? Och du kanske läste ovanför att min vita planta, till min stora glädje verkar repa sig, dock på bekostnad av den rosa men skitsamma! Idag blommade min gula också för första gången här hemma och den är så fin!
Jag tänkte att någon odlare kommit på idén att "stamma ihop" två olika färger av hibiskusar (undrar om det ens är möjligt). I bland ympar man ihop olika äppelsorter, och så får man flera sorters äpplen på ett och samma träd.
Min hibiskus knoppar håller också på att slå ut (kraftigt förminsakde och försenade på grund av den hårda beskärningen dock). I går var jag och kollade efter en vit hibiskus, men förjäves...Men snart hittar jag nog en. Det skulle vara snyggt med en uppstammad vit. Åh, låter som jag har ett nytt projekt på gång. Ska köpa en vit och sedan ta ett skott och stamma upp. Fan, hibbisar är roliga!
Moonbeam
08-07-2008, 22:16
CITAT (Mysis @ 07-07-2008, 22:58)  Själv har jag aldrig varit tillräckligt uppmärksam för att klara av sticklingarna. Jag har fått dem att rota sig, i ett glas vatten (men det tar tiiiid), och sedan satt ned dem i sandblandad (inte så tung) jord med en hålig plastpåse över. Men tydligen har det gått fel någonstans  . Man måste nog vara väldigt noga med att hålla jorden konstant fuktig (någonting som inte är riktigt lika viktigt för vuxna plantor, som ändå tål någon dags uttorkning). Jag tycker du (Moonbeam) var klok som satte sticklingar både i vatten och direkt i jorden, det blir ju ett litet forskningsprojekt. Jag vill gärna veta vilket alternativ som blev mest framgångsrikt. Tänk: fukt  Hoppas att det går bra med förökningen och "keep me posted". Ja, står de i vatten är ju det problemet ett minne blott  De andra ser jag till att de har fuktig jord hela tiden. Alla bladen, även på de som står i vatten, slokar, men jag gissar att det är en första chock efter att ha blivit avklippta... Jag lovar att informera dig om hur det går!
Hibiskus sticklingar mår bra av att få bladen kapade ner till hälften av ordinarie storlek. Klipp dem rätt av. Ta även bort blad om sticklingen har många. För en liten stickling så är det jobbigt nog att blida rötter utan att behöva försörja stora blad. Det räcker med små blad för att fotosyntesen ska fungera.
Det spelar sällan roll om man sätter i vatten eller i jord men det allra viktigaste utan tvekan är att få sticklingen att behålla vattenbalansen.
mvh Ciczi
Tack för tipset Ciczi! Nu kanske det går lite bättre nästa gång...
Irriteraren
10-07-2008, 17:37
CITAT (Juni81 @ 04-07-2008, 11:05)  Hej! Köpte en hibiskus i måndags som såg ut att må rätt bra i äffären men har sedan jag tagit hem den blivit riktigt risig. Bladen gulnar, skrumpnar och faller av och en blomknopp som var rätt nära att slå ut har gett upp totalt. Vet att gula blad kan bero på för lite sol och ibland för lite vatten men i det här fallet så är det inte brist på något av det. Har två andra hibiskusar i samma fönster och dessa mår hur bra som helst. Någon som vet vad problemet kan vara? Tråkigt om den skulle dö det första den gör....!  ja du har väl övervattnat den gissar jag på. Sluta upp me de genast så ska du se att den tar sig som en riktg djugel!
En nyköpt hibiskus kan dock få en chock av miljöombytet från affären till hemmet. MEn i detta fallet låter det faktiskt som övervattning.
mvh Ciczi
Irriteraren
10-07-2008, 18:03
CITAT (Ciczi @ 10-07-2008, 19:02)  En nyköpt hibiskus kan dock få en chock av miljöombytet från affären till hemmet. MEn i detta fallet låter det faktiskt som övervattning.
mvh Ciczi just vad ja sa
ja det är mkt möjligt att det var övervattning, bara så skumt att den ena plantan i krukan inte mådde dåligt alls och den andra gav upp totalt! Bara den ena som tyckte att det var för mkt vatten, det var också den större av dem. Jaja, jag har särat på dem nu och slängt den ena för den visade inget hopp inför framtiden. Får hålla tummarna att den andra klarar separationen!
Det är inte bra att omplantera växter när de har knoppar eller blommor, det ska ta försöktet med vatten och näring, annars blir problem- H: Bassam
Vi köpte en stammad Hibiskus för fyra år sen som var full med knopp. Vi hade den på sommaren i trädgården intill poolen. Och den blommade hela tiden. På hösten tog vi in den och den fortsatte att blomma. Så fortskred det oförtrutet i trettioåtta månader. Jag förtydligar med siffror 38 mån. Under alla dessa månader hade den aldrig mindre än än en utslagen blomma. Vanligtvis två till tre plus alla knoppar. Den blev allt mer angripen av löss men fortsatte att blomma trots att den fällde allt mer blad. Det var nästan groteskt eftersom den verkade prioritera blommor istället för blad. Till hösten förra året hade den fått så mycket löss att jag var tvungen att göra någonting radikalt åt det. Jag gick ganska hårt åt, mot den för att få bort lössen. den tappade i stort sett alla bladen. Nu är den igång igen. Fullt med blad och massvis med knopp och blommor. Det verkar som om vår blomma är en evighetsmaskin. Vi har aldrig bytt jord, och är egentligen inte speciellt noggranna med vattningen. Jag låter den gärna torka ut ibland men göder den med blåkorn som jag löst upp i vatten. Jag har på känn vad som krävs för att lyckas med Hibiskus. Det är ljus och åter ljus som gäller, och det har vi gott om i vårt hem.
Min inställning till Hibiskus var, före det vi fick den här blomman var. Att en Hibiskus var en blomma som blommade en gång om året. Och att den utslagna blommknoppen satt kvar ca en dag sen föll av. Altså tyckte jag att det var en ganska trist blomma. Att gå och vänta på att en blomma skulle komma i blom i ett år, och när den väl blommade så föll blommorna av efter en eller två dar. I mina ögon var det en blomma som man inte fick njuta särskilt länge av. Men kii fick jag nu är det nästan för mycket av det goda. Man får ideligen jobba med att sopa upp alla fallna knoppar. Bilden är tagen på sensommaren i fjol. Räknade knoppar i går ca 15 st. i varierande storlek samt en utslagen blomma.
NOTERA: Inte så mycket blad men mycket blommor.
En solskenshälsning från Jarlen En nybliven medlem med en glad Hibiskus . [attachment=21021:PICT0331.JPG]
Moonbeam
21-07-2008, 11:07
CITAT (Moonbeam @ 08-07-2008, 23:16)  Ja, står de i vatten är ju det problemet ett minne blott  De andra ser jag till att de har fuktig jord hela tiden. Alla bladen, även på de som står i vatten, slokar, men jag gissar att det är en första chock efter att ha blivit avklippta... Jag lovar att informera dig om hur det går! Lovade ju att berätta hur det gått och kan nu rapportera att de i krukan i princip dog medan de i vattenglaset börjat få små vita knoppar till rotskott nertill. Så summa sumarum-sticklingar i vatten funkar bäst!
Tack, Moonbeam! Nu ska jag sätta mina sticklingar i vatten först!
Jarlen du fick problem med flera blommor på grund att du gödsla med blåkorm som behåller mycket P och K och lite väte, men ska vet vilken gödsel ska man ge till växter och hur mycket och på vilket tid. H:Bassam
om sticklingar jag prövat bada i vatten och i så jord, tvenne fungera bra med lite skillnad , de som sätta i vattnet blir vatten mögel och du vet att det är svårt att bytta vatten när små rötter kommer. H:Bassam
j
bladen skrumpnar på grund att luftfuktighet och kalt i rum, men de blir gulna på grund att de fick mycket vatten. H:Bassam
yvonnef
30-07-2008, 09:06
Hej allihopa!
Det är jätteroligt att läsa alla tips idéer och frågor om hibiskus - min absoluta favoritblomma.
Ang sticklingar så vill jag tala om hur jag gör: Köp Jiffy Pottys, sådana där små saker man blöter upp i vatten så att de blir flera gånger större och innehåller jord. Klipp av skotten snett så det blir en större yta, doppa dem i Impectas sticklingshjälp spm du kan skicka efter från Impecta och sätt ner dem i jiffy pottysarna. Sätt dem sedan i ett litet miniväxthus som finns för en billig peng (gärna med vädringsluckor). Se sedan till att det konstant är fuktigt därinne, man ska se fukt på insidan, men var noga med att vädra, t.ex under dagen så att de inte möglar. De ska inte stå i direkt sol, då kokar de. Men de ska stå ljust. Lägg gärna ett lager jord över jiffy pottysarna så att det är ännu mindre risk att de torkar ut.
Jag tog mina sticklingar under april-maj och det har gått jättebra, har fått flera fina plantor. Har några på gång just nu men vet inte om det är lite sent.
Hoppas att detta är till hjälp!
Ha en fortsatt skön sommar!
Hälsningar Yvonne i Roslagen
yvonnef
19-09-2008, 21:08
Hej allihopa!
Mina sticklingar har tagit sig kanonfint!! Av ca 20 sticklingar eller fler är det bara ett par tre som inte klarat sig, så nu är det fullt i alla fönster!
Ville bara berätta det. Hoppas att det gått bra för er alla med era sticklingar.
Hej,
Jag lånar den här tråden, då jag själv har en ledsen hibiscus, köpe hibiscus denna också.
Gissar även att jag har övervattnat den.
Efter ca 1-2 veckor sloknade den, planterade om den, vilket jag nu förstår var ett ordentligt snedsteg, satte dom tre stänglarna (stavning?) i samma kruka men något större, rejält större vilket var snedsteg nummer två. PLUS att jag övervattnade den... Så jag förstår varför den inte är så glad.
Min egentliga fråga är då, vad ska jag göra för att friska upp den, om det är någon idé alls? Går det att kanske se på något speciellt sätt om den fortfarande är "överlevnadsvillig"? Ser inte så super frisk ut tyvärr, mitt hopp är inte så stort...
Kan se till att ladda upp en bild om så önskas.
Thanksies.
lindacse
19-04-2012, 23:50
Jag har haft kål på många. Trodde det var för att dom var för törstiga. Har sedemera blivit klyftigare och använt google, och insett att jag säkert övervattnat samtliga. Eller torkat för att sedan "kompensationsvattna". Spinnet brukar visa sig som en bonus när plantan blir klen, men jag tror att dom alltid kommer på köpet, jag ska bara inte orsaka att de tar över... Men inte ens nu klarade jag den senaste köphibiskusen...
Däremot har jag dragit upp en egen från frö (rosa-sinensis hybrid) som kanske är 1,5 år nu och blommar med nästan självlysande rosa stora blommor. Helt absurt hur kronbladen växer en centimeter minst sista dagen innan blomman slår ut. Den är kanske 60 cm hög nu, varav hälften är vuxet sedan januari och visst, de tokrosa blommorna håller bara en dag, men det kommer en knopp för varje nytt blad... Kommer bli ett fint träd av den så småningom verkar det som. Det ger mersmak.
Har dessutom köpt en pluttis med 3-4 sticklingar hoptryckta i en minimal kruka (3-4 cm) på kistamässan. Största bladen är 4 centimeter långa kanske. Den har knopp som visar färg, verkar riktigt mörkt vinröd än så länge och jag undrar hur liten blomman kan bli. Knoppen kanske är 2 cm lång. Även dessa var märkta rosa-sinensis, och jag är fascinerad.
När jag googlat hursomhelst har jag läst att man aldrig ska ge mer vatten än man tror den kan suga upp på en gång, i princip... Och att de aldrig ska ha så stor kruka att rotsystemet tar upp mindre än 30% av volymen för då blir det vatten kvar i botten. Skulle gära få en köphibiskus att överleva... den sista jag tog kål på var en dubbel orange...
Enda sättet för mig att klara inomhushibiscusar (frilandsvarianten är mycket enklare!) är att sätta dem i sovrumsfönstret där jag går förbi flera gånger om dagen och kan ha stenkoll på plantan. Vid minsta tecken på slokande blad vattnar jag, men låter den torka upp mellan gångerna. Och jag har faktiskt lyckats få TVÅ stycken att överleva där. Den första blev så kal och trist efter ett tag att jag satte den bakom gardinen, men nu, ett halvår senare kommer den igen. Och den senaste har blommat oavbrutet i 3 månader nu....  Helt ofattbart! Däremot har jag inte planterat om dem, de får inte mycket näring, jag låter dem torka upp mellan vattningarna (dvs vattnar kanske varannan till var tredje dag, om inte solen sått på) och vattnar ganska måttliga mänger varje gång. Verkar som lite men ofta fungerar bättre än mycket och sällan?
Vad härligt med en sådan, lindacse!
KRT, visst är det fantastiskt att de kan blomma så otroligt!
Jag har en stor, ca. 160cm hibiskus, tror det kan vara en dubbel rosa sinensis ... eller liknande, heh. Den har blommat under den senaste året som gått, och nu har den säkert ca 10 knoppar, varav 2 slår ut när som helst, 2 är inte långt ifrån och de andra i varierande storlekar. Växten är flera år gammal. Har inte frågat min kära mormor, kanske är dags att göra det. Denna vattnar jag RIKLIGT men få gånger. Jag låter den torka ut emellanåt, då mormor har sagt att den blommar lättare så. Tror nästan jag gör precis tvärtom mot vad man tydligen "ska" göra. Men den frodas och kan inte må bättre än vad den gör!!!
Jag har svårt med köpe blommor, försöker att ta hand om dom så som man "ska" men det går ju inte. Lättare md sticklingar och så från annat håll.
Vill återgå till min ursprungliga fråga, kanske man kan skrapa på stjälken och se om den är grön och fin?
Klippa av en bit i toppen kanske och lägga i vatten, ta en stickling helt enkelt, funkar det? Den var ju så fin, neon gul/grön med röd mitt, enkel och fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|