CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-04-2012, 07:05)

Vanlig krukväxtjord med små lecakulor funkar bra till de växterna och är det riktigt små plantor så sätter man dem ju gradvis i större. Minikiwin kommer dock behöva komma ut i marken alt i en riktigt stor kruka detta är ju ingen växt man brukar ha inne. Ska du krukodla den så behöver den en kall men frostfri övervintring precis som fikonet och de är lövfällande så de behöver inget ljus på vintern ifall det är runt nollgradigt då vilar de.
Och du behöver nog inte tänka på pollinering förren de ev. börjar blomma minikiwin brukar blomma efter runt 3-4år och Issai är självfertil till viss del men korspollinering med en hanminikiwi/kameleontbuske kan ge något bä'ttre resultat. Issai är dock inte framtagen för att ha goda frukter som de andra moderna minikiwisorterna.
Jättetack!

Har tänkt ha dessa plantor i stora krukor i uterummet, som jag tar in i matkällaren över vintern där jag ställer mina fikon! Ska jag börja med en mindre kruka, eller en stor direkt, vad är bäst? Jag kommer förmodligen köpa fler kiwi senare, om jag får plats.
Hur är det med näring? Ska man välja någon U-jord, eller gödslad planteringsjord? Eller vanlig jord och tillsätta någon näring efterhand? Samma jord/näring till både passionsfrukt och kiwi?
Men passionsfrukt ville inte ha lika kall vinterförvaring va?