Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bra lösning :), Men hur stort avstånd bör man ha?
          batski
          Inlägg 18-04-2012, 14:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

estämt mig för en liknande lösning för min kryddväxtodling på balkongen. Det blir 3 stycken 88 cm långa balkonglådor på den väggen som får mest sol. Men hur stort avstånd mellan lådorna bör det vara? De fröna jag har köpt är kriander, persilja, thai sötbasilika och mitsuba (japansk persilja).

Redigerat av batski: 18-04-2012, 14:24
          Bifogade fil(er)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 21-04-2012, 14:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Fast å andra sidan om du hela tiden plockar och nyper av kryddorna så behöver de ju inte bli så höga!
          Basilika finns ju i olika höjder och blir finast om man nyper dem kontinuerligt.

Om du vill ha blommor så kan du ju peta in något som hänger också.

Har du funderat på timjan? Blommar och hänger.

Vill du kan du ju göra (eller planerade du köpa?) den nedersta lådan bredare än de ovanför och där få plats med det som är högre, så att det väger för lådan över. Oftast är ju växter glesare i toppen så det borde då inte skugga det övanför alltförmycket.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          batski
          Inlägg 21-04-2012, 14:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (Peztis @ 21-04-2012, 15:09) *
          Fast å andra sidan om du hela tiden plockar och nyper av kryddorna så behöver de ju inte bli så höga!
          Basilika finns ju i olika höjder och blir finast om man nyper dem kontinuerligt.

Om du vill ha blommor så kan du ju peta in något som hänger också.

Har du funderat på timjan? Blommar och hänger.

Vill du kan du ju göra (eller planerade du köpa?) den nedersta lådan bredare än de ovanför och där få plats med det som är högre, så att det väger för lådan över. Oftast är ju växter glesare i toppen så det borde då inte skugga det övanför alltförmycket.

Tack så mycket för tipsen!

Den basilkan som jag har blir ca 50cm men jag har också tänkt på att jag kanske kan hålla den lägre just genom att skörda topparna. Koriander växer ju på ett annat sätt så man kan nog inte hålla dem låga på satta sätt. Ja det hade varit praktiskt att ha de högsta växterna längst ner, men tyvärr skulle det vara för mörkt för dem där, så det blir faktiskt mitsuban som får stå där.

Jag kommer att köpa allt. Skulle jag försöka mig på att bygga blir det aldrig av.. Men det hade varit nice att hitta äldre begagnade grejer. De är ju ofta charmiga också. Men vet inte riktigt var jag ska leta.

Att ha nåt som hänger är ju en bra idé! tummenupp.gif Tror dock inte timjan skulle trivas här. Lobelia tycker jag är fin. Allt behöver inte vara ätbart smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 04:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon