CITAT (Svalu @ 14-11-2004, 22:54)
Sen undrar man ju hur man kommit fram till att just 65 cm verkar vara ett gudomligt och säkert djup för el ledningar? Här lär vi aldrig komma ner till det djupet utan att spränga oss fram...men det var inga problem enligt energibolaget...vad de använder för grejer vet jag inte....och det är deras problem inte mitt.
Skulle tro att man använt samma formel som gäller för max hastighet på våra vägar.
90Km är lagom!!!
Men kanske har man tänkt så här: En kabel utan mekaniskt skydd kan absolut skadas av tjälbrytande stenar (TRO MIG JAG HAR SETT MED EGNA ÖGON!!!) 65cm är inte frostfritt djup i norra sverige men "rätt så frostfritt" i stora delar av världen. Kabeln bör ju dessutom vara skyddad mot de mest förekommande vålden: Spadar, grepar och SPETT!!! Och 30cm är inga problem att köra ner en spade eller ett spett.
Berg= inga tjälbrytande stenar. MEKANISKT skydd för påfrestningar uppifrån: finns specella plast och stålskydd.
Undantag finns givetvis för alla regler!!!
Men det är inte för KRETI och PLETI att själva bestämma undantagen.
(Skulle vara intressant om vi vanliga fick bestämma trafikreglerna själva: JAG skall minsann få köra i 180km/timmen och vinterdäck... äh bara för veklingar. Högerregeln gäller bara andra....)

Detta TROR iallafall jag. Vissa saker som funkar ifrågasätter jag inte.