Jag började i september ifjol att samla allt i stora backar (drygt 50 liter) där jag blandat ömsöm bokashikompost, ömsöm jord. Backarna har fått stå i klädkammaren där det är hyfsat varmt och jäsa till sig. I februari grävde jag runt i backarna och det var verkligen inte förmultnat men eftersom jag behövde plats i klädkammaren flyttade jag ut backarna till balkongen där de stått sen dess. När jag planterade om lite växter förra helgen tog jag jord från en av backarna och då var det en rejäl skillnad i förmultnelsen. Det verkar har multnat av bara farten, trots att det har varit allt annat än varmt ute. Troligtvis så är det bra med temperaturvariationen, kallt på nätterna, varmare på dagarna och det har fått komposteringsorganismerna att sätta fart riktigt ordentligt för att hinna göra sitt jobb "medan tid fanns". Eller nåt åt det hållet.
Dock tror jag att det var viktigt att låta bladningen stå på varmt ställe till att börja med.
Det behöver för övrigt inte vara helt förmultnat för att du ska kunna plantera i det. Så länge pH:t har normaliserats (läs: slutat lukta surkål) kan du plantera i det, med kompostrester och allt. Växter formligen ÄÄÄLSKAR det, särskilt tomaterna.