Jag har alltid gjort självjäst blåbärsvin, Solvin. Jättegott. Till en literflaska tar jag då 2dl färska bär och fyller upp med vatten. en papperstuss som kork. Det får stå i ett par veckor. Bären ska flyta upp och sedan sjunka ner. Sedan silar jag, en flaska åt gången, och kollar om det luktar vin, vinäger eller äckligt. det är ju självjäst. Tar det som luktar gott och blandar i 1,5 - 2 dl socker. Häller i flaskor och korkar igen ordentligt. Knyt till om korken också, eller använd petflaskor. Det blir underbart moussernde vin med en härlig smak av blåbär. lagom drickfärdigt till jul.
Men - Gör inte mitt misstag och använd samma recept till druvor! Jag fick också jättemycket Zilgadruvor och gjorde solvin efter receptet ovan. Mycket solvin! Hela matkällaren fick målas om, när vi plockat bort alla trasiga glasflaskor. Det blev kedjereaktion, när den första flaskan small. En flaska hade vi hunnit smaka, och den var riktigt OK, men behövde ju stå lite längre.
Ska prova när jag någon gång får jättemycket druvor, men då INTE tillsätta socker, eller bara lite, lite.
Redigerat av Eva i Västerås: 23-04-2012, 14:58
--------------------
Hälsningar Eva
|