Där ni är nu, var vi för ca 2 månader sedan

Så jag kan försöka berätta hur vi tänkte, funderade, resonerade och till sist bestämde oss (håller fortfarande på med grunden, och växthuset står i garaget så länge).
Storlek - alla säger att man ska ta så stort man kan, MEN det är ju inte alltid det går att anpassa trädgården efter växthuset, oftast får man anpassa väthuset efter hur trädgården ser ut, var man kan passa in ett växthus osv. Alltså, börja med att räkna ut var ni vill ha det och hur stort det absolut största huset ni får plats med där är.
Form - Det är viktigt att veta eller snarare bestämma om platsen ni vill ha växthuset på är kvadratisk eller rektangulär - det begränsar utvalet något faktiskt.
Stomme - Förmodligen en viss skillnad i hur kraftiga profilerna är, jag har inte själv varit och känt på olika fabrikat, men man kan titta på ritningar. Om ert växthus kommer vara utsatt för vind är det viktigt med en så kraftig stomme som möjligt. Dessutom är det en fråga om ni vill ha lackad stomme eller aluminiumstomme.
Material - det handlar inte bara om kanalplast eller glas, det är också en fråga om man vill ha vanligt glas eller säkerhetsglas.
Takhöjd - detta är en viktig faktor eftersom det är så att en större luftvolym ger ett jämnare inneklimat. När man pratar om ju större desto bättre är det egentligen volymen luft i växthuset man pratar om. Om man inte kan ha ett till ytan större växthus kan man ju öka volymen genom att ha ett högre växthus. Tänk också på att tomater och gurkor gärna blir höga - en halvmeter i takfotshöjd (höjden där taket möter väggen) ger mer tomater och gurkor

När vi valde växthus bestämde vi oss ganska snabbt att vi ville ha säkerhetsglas (har småbarn). För att få plats med största möjliga växthus behövde vi ett kvadratiskt växthus. Dessutom ville vi gärna ha full ståhöjd i hela växthuset. Detta gjorde att valet inte blev så svårt - det blev ett från Willab. Jag tittade också på Classicum, men de var dyrare, och de andra leverantörerna utgick pga den låga takfotshöjden.
Vad gälller grunden hade jag från början bestämt att vi skulle jordborra och sedan gjuta egna plintar som växthuset fästes i, men när jag började provgräva insåg jag att det dels fanns en del sten, och dels var ganska mycket lera i jorden och då bestämde vi oss för att gräva ett dike i stället och sedan fylla med makadam, gjuta en sula och sedan mura lecablock på den som vi fäster sockeln i. Vi grävde ca 60 cm djupt, eftersom vi räknade med att det är tjälfritt här nere. I dina trakter vet jag inte, men jag skulle gissa på 70-80 cm.
Om ni ska ha plattor på golvet måste ni i alla fall gräva bort matjorden för att kunna lägga bärlager, sand och sedan plattor. Enklaste är ju att ha en minigrävare - den lär kunna gräva det som behövs på en eller två dagar, att gräva för hand är betydligt jobbigare och tar längre tid