Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nytt växthus - grund, märke, storlek osv...?, Vi ska bli med växthus! (lååångt och mga frågor)
          Anne Gisela
          Inlägg 23-04-2012, 12:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 75 773

Åh så himla roligt vi tycker det är att vi ska bli med växthus!! Men ojojoj så många frågor som väcks... vi är helt villrådiga och upplever lite kaos i tankarna. Vi behöver lite hjälp att reda ut frågetecknen! Syftet med vårt växthus är att odla, det vanliga som tomater i olika varianter, gurka, paprika, örter, mm mm... Ingen myshörna alltså. Däremot har vi en liten trädgård och växthuset blir en framträdande del oavsett storlek. Vi bor i nordvästra Storstockholm, gränsar mot Uppland, 300 m från Mälaren, zon 2.

1. Fabrikat - vi har kikat live på Willab Garden eftersom det är de som har utställning i Stockholmsområdet (finns det något annat vi missat?). Sedan har vi surfat på Hobbydrivhus, Hobbyväxthus, Classicum, Skånska Byggvaror och några mindre. Helst vill vi ha glasväggar och plasttak - och det begränsar oss och kan i något fall bli väldans dyrt så ev får vi överge det. Synd eftersom huset kommer bli rätt litet. Den eviga frågan, som vi läst alla svar om här på forumet, är om Willab är värt sina extrapengar? Hobbydrivhus erbjuder varianten med glas och plast kombinerat, då blir deras Rosendal mkt billigare än WB som bara har glas i ordinarie utförande. Sofiero blir något dyrare. Men hur stabilt och vilken kvalitet håller Hobbydrivhus? Kan vi nöja oss med det för vårt syfte?

2. Storlek - vi kommer sannolikt ställa huset i fullt solläge i princip, alt i lite skugga. Vi rymmer knappast något mer än 8 kvm. Rymmer man något i det, tycker ni som hållt på ett tag?

3. Odlingssätt - vi tänker ha större delen med plattbeläggning och kortväggen längst in med odlingsbädd direkt i marken. Tror vi. Vilket är enklast när det gäller grunden och arbetet i växthuset?

4. Grund - vi vet att det är gammal sjöbotten under huset, dvs lera. Boningshuset är väldigt mkt och djupt pålat. Hur långt ned är frostgränsen där vi bor? Och hur mkt jobb bör man lägga ned på grunden? Hur viktigt är det för ett så litet växthus? Vi läser om de som gräver 60-70 cm ned, lägger makadam, sand och plattar med maskin, osv osv... Det blir enorma massor som ska fraktas bort... och vi måste gå in via grannens tomt om vi ska in med maskiner etc - knappast så bra. Så hur skulle ni göra med de förutsättningarna?

edit - en fråga till:
          5. Höjd på sidorna - WB erbjuder en förhöjd sida, 181 cm som standard, jämfört med övriga leverantörer som har från 145 cm. Hur "positivt" är detta och bör jag ha det som en av urvalskriterierna när jag ska välja hus?

Hrm ja det var de frågor vi brottas med just nu, hoppas på några kloka svar från er.

Redigerat av Anne Gisela: 23-04-2012, 13:05

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 26-04-2012, 15:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Asch, det finns MASSOR med tid!!!

OK, du kanske inte kan så chili men tomater funkar säkert bra ännu och en massa annnat. Och om du inte hinner så, kolla runt omkring dig om det är någotn som har ett öbverskott! Kanske sätta upp en lapp i affären! Skulle bli jätteglad om någon i min närhet ville ha det jag med sorg tvingas slänga.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Inlägg i den här tråden
          Anne Gisela   Nytt växthus - grund, märke, storlek osv...?   23-04-2012, 12:58
          KRT   Där ni är nu, var vi för ca 2 månader sedan :) Så ...   23-04-2012, 16:30
          mastr_s   Hej! Vi har haft vårt vxthus i tre år. Vi vald...   24-04-2012, 21:38
          Anne Gisela   Tack för era svar! Vår urvalsprocess är nog kl...   24-04-2012, 22:22
          KRT   Glöm inte armeringen mellan blocken bara :) Jag ä...   25-04-2012, 05:56
          Anja Danmark   Tomater trives bedst, når de dyrkes direkte i jord...   25-04-2012, 06:14
          KRT   Jeg synes, at det er en god løsning at have både j...   25-04-2012, 08:33
          Anne Gisela   Huset beställt och levereras om ett par veckor...   26-04-2012, 12:41
          adoxa   Lycka till. Jag byggde ett Willab på 9,6 kvm förra...   26-04-2012, 22:39
          KRT   Lycka till. Jag byggde ett Willab på 9,6 kvm förra...   27-04-2012, 07:21
          villa-sandberg   Har oxå beställt från Willab, ett euroserre på 14,...   27-04-2012, 12:52
          KRT   Har oxå beställt från Willab, ett euroserre på 14,...   28-04-2012, 06:40
          villa-sandberg   Jo, jag har inte dokumenterat hela arbetet, men ja...   28-04-2012, 12:28
          KRT   Perfekt! Du ligger ju steget före så då kanske...   29-04-2012, 19:52
          Anne Gisela   Åh jag ville ha det där - fint med kvadratiskt och...   27-04-2012, 20:44
          sannajansson   Vi köpte modell sofiero från http://www.glashusen....   06-05-2015, 10:34
          Bassam   Hej Man ska satsa bra från början för att ha br...   06-05-2015, 11:28

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 12:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon