CITAT (Tapio @ 30-04-2012, 22:07)

Halaj!
Ja, anledningen är att de är precis lika värdelösa på sannolikhetslära som vi häruppe.
Det står ju i länken att man har ett femtiotal drabbade varje år i Europa.
För h-e, det bor över 700 000 000 människor i Europa!
//T
Jag läste i en svensk dagstidning redan för 20 år sedan att i Tyskland äter man inte bär från skogen utan att koka dom. Sedan är det ju som Huggorm säger att endast en liten andel av människorna är ute i skogen.
Många får också i sig ägg utan att bli sjuka. Jag läste för ett tag sedan att barn med normalt immunförsvar i stort sett aldrig blir sjuka. De har hittat utläkta härdar av dvärgbandmask i människor som dött av andra orsaker.
Jag förstår att du inte vill tro att dvärgbandmask är något problem. Det är många som reagerar så. Det tråkiga är att myndigheterna valt att inte göra något för att hindra spridningen nu när det är möjligt. När risken att bli smittad är stor så är det för sent att stoppa eländet.
Den är mest spridd i alpområdet eftersom den sprids lättast där det är kallare. Det skulle vara intressant att veta om det finns något mer land med Sveriges klimat som varit smittat en längre tid att jämföra med.